ماه مهمانی خدا در حالی می‌آید که ظاهر شهر اصفهان اصلا رنگ و بوی رمضانی ندارد و آش اینقدر شور شده که اعضای شورای شهر نیز این موضوع را در جلسه علنی خود به شهردار اصفهان تذکر دادند.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ماه‌های زیادی برای مسلمانان و به خصوص شیعیان خاص و ویژه است ولی شاید ماه رمضان شاخص‌ترین این ماه‌ها باشد که در یک جامعه اسلامی نمود بیشتری دارد.

تصور کنید ماه محرم فرا برسد و خبری از علم‌ها، هیأت‌ها و دسته‌جات عزاداری و موکب‌های پذیرایی صلواتی در شهر نباشد؛ این یعنی پیام محوری عزاداری یعنی ترویج فرهنگ عاشورایی به صورت گسترده به فراموشی سپرده شده است و رسانه محرم را تعطیل کرده باشند.

حال ماه مهمانی خدا نزدیک است ولی حس و حال این مهمانی در شهر حاکم نیست؛ مقدماتی که درست مثل زدن راهنما قبل از رسیدن به تقاطع و میدان است و باید برای مشخص شدن مسیرعبادات و بندگی و حرکت هرچه بهتر در این مسیر فراهم شود؛ اما شرایط به نحوی شده است که تفاوتی بین ماه رمضان و سایر ایام سال در شهر مشاهده نمی‌کنید مگر چند مسابقه فرهنگی ورزشی که از گذشته در شهر برگزار بوده و یا قرآن‌خوانی‌های پراکنده در مساجد!

کافی است نگاهی به چند کشور مسلمان اطراف خودمان بیاندازیم تا متوجه شویم رنگ و بوی رمضانی در آن‌جا چگونه است؛ مراسمات و برنامه‌های ویژه ماه رمضان در ترکیه خود تبدیل به یک جاذبه گردشگری برای آن‌ها شده است و در ماه رمضان مساجد این کشور با تزئینات بیرونی و داخلی مزین می‌شوند و از نماز مغرب و عشا شیرینی و کیک‌های محلی به همراه غذا طبخ و توزیع می‌شود.

و یا حتی مشابه چنین مراسمات و برنامه‌هایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم برگزار می‌شود اما این روزها در اصفهان هم که روزی پایتخت جهان اسلام بود، هیچ اثری از آمدن رمضان نیست!

آن قدر شهر برای ماه مهمانی خدا بی‌روح است که صدای شورای شهر هم در آمده است و آن‌ها هم نسبت به این موضوع تذکر داده‌اند؛ فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه اخیر شورای شهر اصفهان گفت: ضروری است شهرداری با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی متناسب در فاصله زمانی پس از افطار، علاوه بر تقویت روحیه معنوی در شهر به گسترش نشاط و حفظ آداب و سنت‌های این ماه کمک کند، این برنامه‌ها می‌تواند در راستای تقویت گردشگری شبانه شهر اصفهان مؤثر واقع شود.

در حالی که امسال ماه رمضان با اردیبهشت اصفهان همزمان شده و این روزها زیباترین و قشنگ‌ترین ایام این شهر تاریخی است، مسافران و گردشگران زیادی در این ایام از اصفهان بازدید می‌کنند و تبلیغات و زیباسازی ظاهری شهر برای ماه رمضان در ایام خود به مثابه یک مدیوم تبلیغاتی بزرگ عمل می‌کند.

البته موضوع زیباسازی شهر در دو سال اخیر همواره مورد انتقاد بوده و به جز نوروز امسال که تا حدی تغییراتی در ظاهر شهر نمایان شد، قابل مقایسه با آنچه در گذشته در اصفهان شاهد بودیم نبوده است.

مدیریت شهری اصفهان که چندی پیش برنامه‌های هفته اصفهانش را به خاطر مردم سیل‌زده لغو کرد اما توضیحتی کاملی درباره چند و چون هزینه‌های تخصیص یافته برای این کار نداد، می‌توانست بخشی از این هزینه‌های دیده نشده را در این ایام صرف شهرآرایی و ایجاد حس و حال رمضانی برای مردمش کند، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : فارس