اجرای سینمای سیار در مناطق کم برخوردار و اکران برای معلولان، ناشنوایان و توان‌خواهان تا حضور داوران پرحاشیه، تبلیغات گنگ، هزینه‌های نامشخص و برخورد غیرحرفه‌ای با برخی آثار، حاشیه هایی است که جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال در بر داشت.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ، قطار سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان دو روز پیش به ایستگاه آخر رسید و پروانه‌های زرینش کنار قاب آثار برتر و برگزیده راه‌یافته به این دوره جشنواره نشستند اما نقد و بررسی ابعاد مختلف و نقاط ضعف و قوت هر رویدادی باعث قوت نقاط مثبت و کمک به کاهش و حتی رفع نقصان‌ها خواهد شد.

با نزدیک شدن به زمان افتتاحیه جشنواره، کم‌کم پروانه‌های این رویداد کودکانه بر در و دیوار شهر نشستند و پرچم‌هایی با نشان جشنواره کودک در نصف‌جهان نمایان شد و در و دیوار شهر به خودرنگ و بوی جشنواره گرفت، اما به نظر می‌رسد بهتر بود تبلیغات و پرچم‌ها چند روز پیش از آغاز جشنواره نصب می‌شد و همچنین این تبلیغات به‌ درستی مردم را از چگونگی جشنواره مطلع نمی‌کرد.

وسعت تبلیغات محیطی نسبتاً زیاد بود و مردم شهر، کم‌ و بیش با برگزاری جشنواره و یا لااقل با یک رویداد کودکانه آشنایی پیداکرده بودند اما زمان، مکان و جزئیات اکران فیلم‌های جشنواره به‌ درستی اطلاع‌رسانی نشده بود البته تبلیغات محیطی وسیع، طبیعتاً هزینه‌های بسیاری به دنبال دارد و این نکته قابل‌توجه است که آیا هزینه‌های صرف شده با کیفیت جشنواره تناسب دارد و اساساً بازخورد متناسبی برای برگزارکنندگان داشته است یا خیر؟

کاهش استقبال مردمی از جشنواره امسال

بخشی از پاسخ این پرسش در استقبال مردمی از جشنواره امسال نهفته است که به نظر رسید از سال‌های قبل کمتر بوده و زنگ هشداری است تا مسؤولان مربوطه در مدل تعامل با شهروندان و محتوای تبلیغات جشنواره تجدیدنظر جدی داشته باشند.

برگزاری برخی برنامه‌های حاشیه‌ای و جنگ‌های شادی در کنار اکران فیلم‌های جشنواره از نقاط مثبت این رویداد جهانی بشمار می‌رود که برگزاری چنین برنامه‌هایی برای تبلیغات بیشتر، ایجاد فضای شادی و نشاط عمومی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با جشنواره می‌تواند مفید باشد، همچنین اجرای سینمای سیار در نقاط کم برخوردار شهر را می‌توان جنبه‌های مثبت جشنواره امسال دانست.

از دیگر نقاط قوت و شایسته تقدیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، اکران‌هایی برای توان‌خواهان، ناشنوایان، نابینایان و معلولان بود که به‌طور ویژه یکی از سالن‌های پردیس سینمایی چهارباغ به این امر اختصاص داشت؛ همچنین اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سینمای کودک نیز در سینماهای مختلف جشنواره از نکات مثبت دیگری بود که هم بزرگ‌سالان را به خاطره بازی دعوت می‌کرد و هم کودکان را با فیلم‌های آن دوره آشنا می‌کرد.

انتخاب‌های عجیب در حوزه داوران و داوری جشنواره

از نقاط ضعف بسیار بزرگ جشنواره امسال، بحث داوری است که به نظر می‌رسد قصد داشته‌اند همه را راضی نگه‌داشته و هیچ‌کس را از پروانه‌ها بی‌نصیب نکنند، اما نکته مهم‌تر حضور افرادی مانند لیلی رشیدی در جمع داوران جشنواره است که در این خصوص مسؤولان جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند چراکه حضور چنین افرادی با توجه به سابقه نقض آشکار قانون رسمی کشور و حکم الهی در خصوص حجاب و همچنین انتشار مطالبی در صفحات مجازی خود مبنی بر حمایت از عدم توجه به قوانینی کشور، اصلاً با فضای تربیت و فرهنگ کودکان و نوجوانان متناسب نیست.

وقتی کشور دارای حجم بالایی از سرمایه‌های متخصص و باتجربه در حوزه سینمای کودک و نوجوان است که برای انتخاب هیأت اجرایی و داوران می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما چنین انتخاب‌هایی صورت می‌گیرد؛ چنین اتفاقاتی نشان از نگاه بی‌ملاحظه مدیران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشوری و استانی مخصوصاً در زمینه فرهنگی و سینما دارد و این نگاه در سینمای کودک و نوجوان می‌تواند اثر تخریبی بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این حاشیه‌سازی‌های بی‌سابقه برای برخی فیلم‌ها در جشنواره کودک را شاید بتوان ناشی از حضور امثال لیلی رشیدی و تفکرات خاصی دانست که به‌ نوعی با مهندسی نشست‌های خبری و هماهنگی سلسله‌وار برخی خبرنگاران، یادآور روزنامه‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ شده و فیلم موردنظر خود را مورد هجمه و بایکوت رسانه‌ای قرار می‌دادند؛ آن هم فیلم‌هایی که علی‌رغم میل مجریان جشنواره، هر دو به عنوان فیلم برتر جشنواره انتخاب شدند.

نشست‌های خبری که کودکان را تا نیمه‌شب بیدار نگه می‌داشت

زمان برگزاری نشست‌های خبری جشنواره سی و دوم فیلم کودک و نوجوان هم بسیار نامناسب بوده و مشکلاتی را برای اصحاب رسانه و کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها به وجود آورد به‌ طوری‌که نشست‌های خبری تا پاسی از نیمه‌شب ادامه داشت و این امر رفت و آمد و حضور را برای بانوان خبرنگار و بخصوص داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان دچار چالش کرد.

 در مورد هزینه‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سال گذشته، علی‌رغم پیگیری‌های بسیار، مسؤولان مربوطه جواب‌گو نبوده و نتیجه‌ای حاصل نشد و تنها چند روز پیش از آغاز جشنواره سی و دوم، فهرستی بدون هیچ توضیح و مستندی منتشر شد که به نظر نمی‌رسد با واقعیت اجرایی جشنواره سال گذشته و امسال تناسب داشته باشد.

امید است با توجه به سیل انتقادات سال‌های اخیر درباره کیفیت برگزاری جشنواره و میزان هزینه‌های آن و البته بازخوردی که برای اصفهان و کشور نداشته است تا جایی که معاون هنری اداره کل ارشاد اصفهان نیز در گفت‌وگو با فارس بر وقوع ریخت و پاش مالی صورت گرفته در این جشنواره‌ها صحه گذاشته است؛ مسؤولان جشنواره به وظیفه ذاتی خود که پاسخگو و شفاف بودن در مقابل رسانه‌ها و افکار عمومی عمل کرده و جزئیات هزینه‌های جشنواره را به‌ صورت مستند و متناسب با دستاوردهایی که ایجاد شده است اعلام کنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : فارس