حضور بچه‌هایی که دقت در نگاهشان هنگام تماشای فیلم، صحبت‌ها و بحث‌هایی که با هم رد و بدل می‌کنند و سؤالاتی که ازفیلم‌سازان می‌پرسند حیرت را در وجودت چند برابر می‌کند و تو را برای صحبت با آنان به وجد می‌آورد.

به گزارش حرف شما به نقل از فارس ، سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان از نیمه گذشته و با استقبال خوب مردم رو به رو است که این را می‌توان از شور و حال و شلوغی سالن‌های انتظار سینما قبل از شروع اکران فیلم‌ها دید اما در بین جمعیت بچه‌هایی با جلیقه آبی رنگ دیده می‌شوند که بر روی جلیقه‌هایشان عناوین «press» و «jurry» خودنمایی می‌کند، بچه‌هایی که دقت در نگاه‌شان هنگام تماشای فیلم، صحبت‌ها و بحث‌هایی که با هم رد و بدل می‌کنند و سوالاتی که از فیلم‌سازان می‌پرسند حیرت را در وجودت چند برابر می‌کند و تو را به وجد می‌آورد برای صحبت با آنان، جشنواره را بهانه می‌کنی تا هم کلام‌شان شوی.

کیمیا عباسی از خبرنگاران نوجوان حاضر در جشنواره، معتقد است آیین افتتاحیه مردمی سبب شد تا جشنواره با بازتاب‌های خوبی از طرف مردم رو به رو شود، او در همین خصوص اظهار کرد: آیین افتتاحیه مردمی از نقاط مثبت این دوره از جشنواره است که تکمیل کننده فعالیت بچه‌ها در دو ماه اخیر برای دعوت خانواده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان به جشنواره بود که این اتفاق سبب شد تا استقبال مردمی هم بیش از سال‌های گذشته باشد.

این روزها وقتی حرف از فیلم کودک و نوجوان می‌شود ذهن همه به سمت خاطره‌هایی روانه می‌شود که با امثال فیلم‌های زیزی‌گولو، قصه‌های مجید و… دارد و کمتر کسی هست که از فیلم‌های این دهه یاد کند حتی کودکان و نوجوانان امروز، و این را می‌توان به وضوح در حرف‌های این خبرنگار نوجوان دید.

دهه ۶۰ و ۷۰ دوران طلایی سینمای کودک بود

او با تاکید بر این که دوران طلایی سینمای کودک ایران مربوط به دهه ۶۰ تا ۷۰ شمسی است اذعان دارد: سینما کودک بیش‌تر از آن که نیازمند صحنه‌پردازی و الگوپردازی توسط کارگردان باشد، نیازمند یک داستان قوی است که به بچه‌های امروز نشان بدهد در کنار یاد گرفتن می‌توان لذت برد، لذتی که همراه با تجربه است بنابراین نباید بچه‌ها را محدود کرد به چارچوب یادگیری، بلکه باید به آن‌ها اجازه رویاپردازی و هم چنین پرداختن به رویاهایشان را داد.

این خبرنگار نوجوان ادامه می‌دهد: دوران طلایی سینمای کودک ونوجوان مربوط به دهه ۶۰ تا ۷۰ شمسی است به طوری که حتی من نوجوان امروز هم هنوز آن فیلم‌ها را می‌بینم و با آن‌ها خاطره‌سازی و رویاپردازی می‌کنم، اما امروز  فیلم‌سازانی که به روحیه و نیاز‌های بچه‌ها توجه کنند، کم هستند.

علی شهیدی یکی از داروان نوجوان جشنواره است که ابتدا از تجربه حضورش در این جشنواره به عنوان داور می‌گوید و ابراز می‌کند: حضور من به عنوان داور در این جشنواره به من یاد داد تا چگونه یک فیلم را ببینم و نکات آن را در بیاورم و با دوستان به تبادل نظر درباره آن‌ها  بنشینم.

دیالوگ‌هایی که مناسب کودک و نوجوان نیست

او در کنار بیان تجربه‌اش به گلایه از فیلم‌سازان می‌پردازد و می‌گوید: بعضا فیلم‌های که ساخته می‌شود بخصوص فیلم‌هایی که مخصوص به کودک و نوجوان است مناسب آنان نیست و گاها دیالوگ‌های نامناسب و منفی در آن دیده می‌شود.

محمدمهدی کیانرسی از دیگر داروان نوجوان ابتدا اشاره به استقبال خوب مردم دارد و تصریح می‌کند: استفاده از کودکان و نوجوانان در جشنواره به عنوان کادر خبری و داوری اتفاق بسیار خوبی است که این می‌تواند در رشد فکری بچه‌ها تاثیرگذار باشد.

برای کودک یا در مورد کودک؟

این داور جشنواره مثل باقی دوستان خود از فیلم‌سازان گلایه می‌کند و یادآور می‌شود: در دهه اخیر فیلم‌های کمتری ساخته می‌شود که  به خود کودکان و نوجوانان بپردازد و اکثر فیلم‌های ساخته شده درباره کودک است.

صحبت‌ها و گلایه‌های امیراسماعیل اسماعیلی ما را هم یاد آیین افتتاحیه و حاشیه‌هایش می‌اندازد، افتتاحیه‌ای که قرار  بود برای کودکان باشد اما درباره آن‌ها بود که این را می‌توان در سخنرانی طولانی و سنگین شهردار اصفهان دید، سخنرانی که کمتر در آن کودکان و نوجوانان مورد خطاب قرار می‌گرفتند و اگر هم مخاطب بودند آن قدر سخت و سنگین بود که قدرت تحلیل را از آنان می‌گرفت و یا برخورد نامناسب کادر اجرایی شهرداری با خبرنگاران که ناشی از کم‌کاری حوزه‌های مربوط در صدور کارت‌های مخصوص خبرنگاران بود.

این خبرنگار نوجوان در این بار ابراز می‌کند: نبود جایگاه مناسب برای خبرنگاران و پراکندگی بعضی از دوستانمان در بین جمعیت اصلا مناسب نبود و باعث دلخوری شده بود.

او دوره‌های آموزشی و استفاده از بچه‌ها را از نقاط قوت جشنواره می‌داند و خاطرنشان می‌کند: دوره‌های  آموزشی برای حضور در جشنواره به عنوان خبرنگار نوجوان بسیار مفید و مناسب بود و حضور و اعتمادی که در این زمینه به نوجوانان شده بسیار قابل تقدیر است.

اسماعیلی با اشاره به حوزه کودک و نوجوان در سینما ایران می‌افزاید: سینمای ما در سال‌های اخیر در ساخت انیمیشن رشد قابل توجهی داشته است اما باز هم یک سری محدودیت  و ضعف در داستان‌پردازی، ساخت و تصویر‌سازی فیلم‌ها وجود دارد.

فاطمه‌سادات طباطبایی جشنواره امسال را مردمی‌ترین جشنواره می‌داند و اظهار می‌کند: جشنواره امسال مردمی‌ترین جشنواره در طول سال‌های اخیر بوده است که نمود آن را می‌توان در آیین افتتاحیه دید که البته باید گفت آیین افتتاحیه بیشتر از آن که برای کودک باشد درباره کودک بود.

این خبرنگار نوجوان در خصوص فیلم‌های اکران شده می‌گوید: اکثر فیلم‌های اکران شده درباره کودک است تا برای کودک و این ضعف نه تنها در جشنواره که در حوزه هنر است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه داوران و خبرنگاران نوجوان که به عنوان نماینده همه کودکان و نوجوانان  ایران زمین هستند، مساله سینمای برای کودک است.

انتهای پیام/فارس