کاش جناب روحانی به این پرسش‌ها پاسخ می‌داد که اگر دولت بلد است، چرا کلاه گشاد برجام را برای ملت به سوغات آورد!؟

به گزارش فرا تحلیل نیوز ، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «آقای روحانی چرا از پله دوم؟» نوشت:

امروز آقای روحانی پس از آخرین جلسه هیئت‌دولت در سال ۹۹ با حضور در جمع خبرنگاران به ایراد سخن پرداخت و در اظهارنظری عجیب، به جای اعتراض و حمله به آمریکا که به تعهدات خود عمل نکرده و از لغو تحریم‌ها خودداری ورزیده است، منتقدان داخلی خود را به سنگ‌اندازی در مسیر لغو تحریم‌ها متهم کرد! و بار دیگر و برای چند صدمین‌بار ناکارآمدی و نابلدی دولت خود را به نام منتقدان فاکتور کرد! در این باره گفتنی‌هایی هست:

۱- آقای روحانی می‌گوید «امروز تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است» که سخن به‌جایی است و باید افزود، سپردن امور به نابلدها نیز گناهی نابخشودنی است! جناب رئیس‌جمهور در ادامه می‌فرمایند «هر جناح، فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها و پایان دادن به آن را به تاخیر بیندازد، یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند»!

آقای روحانی توضیح نمی‌دهد که مگر فلان گروه و فلان جناح مانع لغو تحریم‌ها شده‌اند!؟ و اساساً مگر تصمیم درباره لغو تحریم‌ها و یا تلاش برای مقابله با آن در اختیار این یا آن جناح و گروه است که در مسیر آن سنگ‌اندازی کرده باشند!؟ لغو تحریم‌ها در اختیار آمریکاست که تاکنون نه فقط هیچ تحریمی را لغو نکرده، بلکه صدها تحریم جدید هم به آن افزوده است و مسئولیت مقابله با بدعهدی آمریکا و اروپا نیز بر عهده آقای روحانی و دولت ایشان بوده و هست که به علت نابلدی و ناکارآمدی خود در این زمینه و گره زدن امور به ترامپ و بایدن و… نه تنها هیچ گام مثبتی بر نداشته‌اند بلکه با وادادگی و دیپلماسی التماسی خود، بر گستاخی و زیاده‌خواهی حریف نیز افزوده‌اند! کجای این چرخه در اختیار منتقدان بوده است که جناب روحانی به آنها می‌تازد!؟

۲- آقای روحانی می‌گوید اگر این اقلیت داخلی! (بخوانید توده‌های مردم که برجام و تحریم‌ها به آنان تحمیل شده است) از سنگ‌اندازی و تخریب! دست بردارند «دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد»!

آقای رئیس‌جمهور درباره این ادعا که «دولت هم بلد است و هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد»! توضیحی نمی‌فرمایند!… در این گزاره‌ها دقت کنید «دولت هم بلد است»! «هم قادر است»! و «هم می‌تواند»!… کاش جناب روحانی به این پرسش‌ها پاسخ می‌داد که اگر دولت بلد است، چرا کلاه گشاد برجام را برای ملت به سوغات آورد!؟ برجامی که گفته می‌شد فتح‌الفتوح است!

بزرگترین دستاورد تاریخ ایران (و نه فقط انقلاب) است! همه قدرت‌ها در برابر آن تسلیم شده‌اند!
و… در این مقایسه چه می‌بینید!؟
۳- می‌فرمایند «دولت هم قادر است و هم می‌تواند به خوبی این تحریم را پایان دهد»! و این پرسش منطقی و عقلی را بی‌پاسخ می‌گذارند که اگر دولت بلد است و قادر است و می‌تواند به خوبی این تحریم‌ها را پایان دهد! چرا تاکنون دست روی دست گذاشته و کاری نکرده است!؟ و اگر به قول ایشان یک اقلیت داخلی سنگ‌اندازی کرده‌اند چرا تاکنون ساکت بوده‌اند و حالا، بعد از ۸ سال که نه فقط دست خالی به پایان دوره خود رسیده‌اند، بلکه مبالغ کلانی از بیت‌المال و امکانات و ظرفیت‌های کشور را بر باد داده‌اند، به فکر متهم‌تراشی افتاده‌اند!؟

۴- «حرکت از پله دوم»! ترفندی است که افراد و جریانات ناکارآمد برای سرپوش نهادن بر ناکارآمدی‌ها و نابلدی‌های خود به آن متوسل می‌شوند. آقای روحانی که می‌داند باید در مقابل ملت به خاطر برباد دادن امکانات و ظرفیت‌های ۸ ساله کشور و خسارت‌های فاجعه‌بار ناشی از آن پاسخگو باشد -با عرض پوزش- به شگرد حرکت از پله دوم روی آورده است! ایشان می‌فرمایند می‌توانستیم و بلد بودیم تحریم‌ها را لغو کنیم! ولی عده‌ای سنگ‌اندازی کرده و نگذاشتند! و به این دو سؤال پاسخ نمی‌دهند که؛

اولاً؛ این عده ‌اندک چه کسانی بودند؟ چرا آنها را معرفی نمی‌کنید!؟ ما پاسخ این سؤال را می‌دانیم، به احتمال زیاد منظور جناب روحانی منتقدان برجام است که باید گفت سخنان آنها و اظهارات شما هر دو موجود است. آیا غیر از این است که آنچه منتقدان پیش‌بینی می‌کردند کاملاً درست بود و آنچه جنابعالی می‌فرمودید، حقیقت نداشت و غلط از آب درآمد!؟

ثانیاً؛ وقتی می‌فرمائید که می‌خواستید کاری بکنید و نگذاشتند! باید توضیح بدهید که قرار بود چه کاری بکنید که نگذاشتند!؟ اینکه خیلی آسان است. نیست!؟ چرا از پله دوم حرکت می‌فرمائید و…

  • نویسنده : حسین شریعتمداری