رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به هزینه نهایی سفر به عتبات در سال جاری، از فراهم شدن امکان بازگشت زائران به صورت زمینی برای کاهش هزینه‌های این سفر معنوی خبر داد.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برقراری سفر به عتبات، اظهار داشت: دفاتر زیارتی به منظور ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات فعال شدند و متقاضیان این سفر معنوی می‌توانند با مراجعه به دفاتر مجاز حج و زیارت برای ثبت‌نام و اعزام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته چند کاروان به عتبات اعزام شده است، افزود: بر اساس برنامه اعلام شده از فردا (یکشنبه ۲۳ آبان) سفر زیارتی به عتبات به صورت رسمی آغاز می‌شود که البته برای هماهنگی بیش‌تر در این زمینه با مدیران حج و زیارت هفت استان همچون استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و کرمان جلسه داریم تا وضعیت اعزام‌ها را نهایی کنیم. چرا که پیش از این، سفرهای زیارتی از سوی شرکت شمسا صورت می‌گرفت و دفاتر زیارتی امور اجرایی را بر عهده نداشتند.رشیدیان در ادامه با اشاره به اینکه ویزای عراق صرفا برای سفرهای هوایی لغو شده است و عراق هم هیچ ویزای زیارتی صادر نمی‌کند، گفت: امکان سفر زمینی به عتبات وجود ندارد و همه زائران باید از طریق هوایی به عراق اعزام شوند. اما با توافق صورت گرفته امکان بازگشت زوار به صورت زمینی وجود دارد و افراد می‌توانند به صورت زمینی به کشور بازگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه تمام شده سفر به عتبات تصریح کرد: با توجه به تدارک بسته‌های زیارتی متنوع بر اساس سلایق و توان مالی زائران، هزینه این سفر معنوی نیز متفاوت است. البته با برنامه‌ریزی صورت گرفته سفر یک هفته‌ای به عتبات همچون اعزام‌های گذشته به صورت هوایی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در این دوره پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که زائران بخواهند به صورت زمینی به کشور بازگردند، هزینه بلیت پرواز برگشت حذف می‌شود و به این ترتیب هزینه نهایی سفر ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۶ میلیون تومان خواهد شد.

رشیدیان با بیان اینکه همه زائران برای سفر به عتبات باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز آزمایش PCR داده و جوابیه منفی آزمایش را به همراه داشته باشند، از تلاش برای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات خبر داد و گفت: زوار قبل از بازگشت به کشور نیز باید تست کرونا دهند که هزینه آزمایش PCR در عراق یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. بر همین اساس، یکی دیگر از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم، انجام تست PCR زائران هنگام بازگشت به کشور توسط مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با همکاری هلال احمر است که در این صورت هزینه این آزمایش به حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

ثبت‌نام سفر به عتبات از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد و اعزام زوار قرار بود به صورت رسمی ۲۳ آبان‌ماه صورت گیرد که با توجه به لزوم برنامه‌ریزی دقیق، اعزام‌ها با چند روز تأخیر و در هفته جاری آغاز می‌شود.