بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد، بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ دی ماه ۹۹) مجلس گفت: بیانات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام تاریخی مردم قم آینده رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد و به عنوان فصل‌الخطاب نقشه راه پیگیری مطالبات مردم را برای همه ما مسؤولان جمهوری اسلامی روشن فرمودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای همگان آشکار شد راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که مقدمه رفع تحریم‌ها نیز محسوب می‌شود و برای رفع تحریم‌ها نیز باید تولید قدرت کرد. تولید قدرتی از جنس آنچه دانشمندان هسته‌ای انجام دادند؛ از جمله شهید عزیز و گرانقدرمان،‌ شهید فخری‌زاده.

وی ادامه داد: منطقی، درست و عقلایی دانستن قانون لغو تحریم‌ها از سوی ایشان مهر تاییدی است بر آنچه این قانون ظرفیت مناسبی برای این هدف ایجاد و نظام محاسباتی دشمن را اصلاح می‌کند که دوران اعمال تحریم‌های بی‌هزینه‌بر به پایان رسیده است.

* غرب بداند اگر فشاری به ایران وارد کرد باید منتظر هزینه بماند
قالیباف اضافه کرد: جبهه غرب باید بداند که حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و اگر فشاری به ایران وارد کرد باید خود را آماده پرداختن هزینه متناسب با آن بکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برجام برای ما توافق‌نامه‌ای مقدس نیست، بلکه با شروطی مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار گرفته تا تحریم‌ها را رفع کند. لذا بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد، بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

وی افزود: ما بدون این که به دنبال خروج از برجام باشیم، بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل تعهدات خودمان را اجرا نکنیم.
قالیباف اضافه کرد: لذا با قاطعیت اعلام می‌کنیم؛ ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آنها نیز تعهدات خود را عملیاتی کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا را رفع کنند.

*امضای بایدن برای ما تضمین نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته همانطور که قبلا تصریح کردم امضای بایدن برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما ـ بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دل خوش کرد.

وی افزود: از نظر مردم ایران زمانی تحریم‌ها برداشته شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی نیازهای مردم ایران را تأمین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند. در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند.

*ریل‌گذاری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها راهبر اصلی مجلس است
قالیباف خاطرنشان کرد: در حالی که مجلس فرصت‌سازی برای رفع تحریم‌ها را در دستورکار خود قرار داده است، ریل‌گذاری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها را راهبرد اصلی خود می‌داند که مهم‌ترین اقدام تأکید بر اصلاح ساختار بودجه به عنوان سند مالی کشور است که در آن می‌توان با کاهش و شفافیت کسری بودجه، تورم بیش از حد را کنترل کرد و با رویکرد ضد تبعیض و اشتغالزا، مسیر اقتصاد سال آینده کشور را به نفع مردم و کارآفرینان جهت داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته لایحه بودجه ارائه‌شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه آن برای مردم چیزی  جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست.

وی افزود: توزیع میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی نه تنها مانع گران شدن کالاها نشده است، که مستقیما جیب و سفره مردم را هدف گرفته بود؛ چراکه منابع ارزی کشور که می‌توانست مستقیما به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفره آنان کمک کند، به نحوی توزیع شد که دلال‌ها و رانت‌خوارها را چاق‌تر کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته به نام کالاهای اساسی میلیارد‌ها دلار ارز دولتی به برخی واردکنندگان داده شده که متأسفانه آثار آن در سفره و معیشت مردم بسیار ناچیز بوده و منافع آن به جیب عده‌‌ای محدود و خاص رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی توزیع شد اما مردم همچنان شاهد گرانی این کالاها بودند.

وی افزود: مجلس می‌خواهد این رویه نادرست را اصلاح کند و یارانه کالاهای اساسی را مستقیم در انتهای زنجیره به خود مصرف‌کننده بدهد و زیان رفاهی خانوارها به ویژه قشر ضعیف جامعه را جبران و از هدر رفتن منابع بیت المال جلوگیری کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: این تصمیم به نفع کلیت جامعه و مردم است و قطعا دلالان و رانت‌خواران صدای‌شان بلند خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته ممکن است دلسوزانی هم نگران باشند که به آنها اطمینان خاطر می‌دهم که قیمت ارز روی هیچ کاغذی به صورت دستوری تعیین نمی‌شود و اگر قیمت این چنین بود، مسؤولان بانک مرکزی باید به سرعت و سهولت از این امکان استفاده می‌کردند.

وی افزود: واقعیت آن است که مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری دولت و درواقع عملکرد اقتصادی دولت‌مردان در طول زمان در قیمت ارز مؤثر است.

قیمت واقعی ارز را باید امروز از مردم پرسید که نتیجه سیاست‌ها و عملکرد مسؤولان است. پس دولت محترم نباید توقع داشته باشد که گندم بکارد و جو درو کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: در کنار اصلاح ساختار بودجه برخی تجربه‌های پیشین نشان داد که سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تا چه حد می‌تواند در زندگی جاری مردم مؤثر باشد. به عنوان مثال به گفته مسؤولان دولتی ذی‌ربط فقط با نهایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای مبارزه با محتکران مسکن ۳۰ درصد مسکن بیشتری به بازار اجاره عرضه شد که همین امر می‌تواند موجب کنترل و  مهار افزایش قیمت اجاره بها شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که اسم یک قانون بخشی از محتکران مسکن را مجبور به عرضه کرده است، در صورت اجرایی شدن دقیق و کامل قانون، محتکران مسکن را مجبور به عرضه صدها هزار خانه خالی به نفع مردم خواهد کرد و و این خود نمونه‌ای است از این که با مدیریت کارآمد چگونه می‌توان زندگی را برای مردم آسان‌تر کرد و اثر تحریم‌ها را کم کرد.

وی افزود: البته شایسته یادآوری است که ریل‌گذاری اصلی مجلس برای مسکن طرح جهش تولید مسکن است که به عنوان پیشران اقتصادی در حوزه اشتغالزایی قابل توجهی را نیز به همراه خود خواهد داشت.

قالیباف خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وظیفه دارم به آن اشاره کنم، تشکر از مردم خونگرم و ولایت‌مدار چهارمحال و بختیاری است.