رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به اصلاحات زیادی احتیاج دارد، گفت: اگر این لایحه بودجه اصلاح شد که هیچ، وگرنه مجلس شورای اسلامی مسیر‌های دیگری را برمی گزیند.

به گزارش فرا تحلیل نیوز علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانشجو درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور، اظهار کرد: اصلاحیه‌ای که دولت برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است ناقص است و نمی‌تواند مکملی برای بودجه ۱۴۰۰ باشد.
وی ادامه داد: اما این مورد یک روزنه‌ای برای مجلس شورای اسلامی باز کرده است که با توجه به نامه رهبر انقلاب مبنی بر اصلاحات جدی ساختار بودجه دستان مجلس یازدهم برای اصلاحیه باز است و این اجازه را دارد ساختار را تغییر دهد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره ۴ و سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده، گفت: مجلس شورای اسلامی یک هماهنگی‌های لازمی در جهت اصلاح ساختار بودجه با شورای نگهبان انجام داده است در این هماهنگی‌ها قرار شده است در راستای اصلاح جدی مورد نظر رهبر معظم انقلاب درمورد لایحه بودجه، مجلس اقداماتی انجام دهد.
زاکانی با بیان اینکه مسیر اصلاح ساختار بودجه کشور از سوی شورای نگهبان برای مجلس هموار شده است، تصریح کرد: در گذشته یک منعی برای مجلس برای اصلاح ساختار بودجه وجود داشت که آن منع از سوی شورای نگهبان برداشته شده است و مجلس یازدهم می‌تواند این لایحه را اصلاح کند.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت، ۳۳۲ هزار میلیارد تومان کسر بودجه پیش بینی می‌شود که منابع در نظر گرفته شده بودجه ۱۴۰۰ نیز موهوم و غیر واقعی است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه بودجه‌ای که به مجلس آمد بیشتر به درد فروپاشی می‌خورد تا اداره کشور، گفت: بررسی‌های اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاکی از آن بود که کلیات بودجه باید رد می‌شد تا در مرحله بعد اصلاح شود که در ادامه با نامه رهبر معظم انقلاب مواجه و اصلاح بودجه با شروط اعلامی، آغاز شد.

زاکانی تصریح کرد: در مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های متنوعی داشتیم که بودجه ۱۴۰۰ می‌بایست رد شود، اما با افق در نظر گرفته شده برای اصلاح، تصمیم گرفته شد تا بودجه، اصلاح شود و امروز مجلس باید همت عالی جهت اصلاح بودجه داشته باشد و زبان گویایی برای ارائه گزارش اصلاحات به مردم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه به گفته معاون رئیس جمهور و کارشناسان اقتصادی کاری بزرگ بود، افزود: این موضوع البته در بیانات اخیر رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان دیده نشد و مجلس مصمم به اصلاح این امور است.

زاکانی با تاکید بر این مورد که مجلس اجازه نخواهد داد فروش اوراق پایه اصلی لایحه بودجه شود، بیان کرد: متاسفانه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به صورت بسیار تحیر آفرین با کسری‌های متعدد و فاحشی در واقع ارائه شده و ناترازی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان در خود دارد که می‌توان به صراحت گفت این مورد اولین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور است.
وی گفت: میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار بود و در سال ۹۹ به ۹ میلیارد دلار کاهش یافت که عمده آن صرف خرید نهاده‌های دامی، دارو و مواد روغنی شد که در نتیجه نادرست بودن چرخه توزیع با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد بودیم که قیمت‌های محصولاتی همچون مرغ بسیار افزایش یافت.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به اصلاحات زیادی احتیاج دارد، گفت: اگر این لایحه بودجه اصلاح شد که هیچ، وگرنه مجلس شورای اسلامی مسیر‌های دیگری را برمی گزیند.