مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در خصوص معبر تازه کشف شده در مسجد امام اکنون به فرضیاتی در مورد آبراهه رسیده‌ایم.

به گزارش حرف شما، فریدون اله‌یاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، پیرامون کشف اخیر معبری قدیمی در مسجد امام اظهار داشت: در حین مرمت شبستان زمستانی مسجد که با هدف از بین بردن منشأ نم و رطوبت انجام می‌گرفت، به تونلی رسیدیم که یک متر تا یک متر و ۷۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که این اختلاف به جهت مشخص نشدن کامل کف آن است.

وی با بیان خصوصیات این کشف تازه افزود: سازه‌های آن آجری است و یک نفر می‌تواند در آن راه برود، باستان شناسان فعلاً به ۳۰ متر از آن ورود پیدا کردند و چون سال‌ها بدون استفاده بوده و رسوب گرفته است و احتمالاً نشتی‌های فاضلابی در آن وجود دارد، تا پاک‌سازی کامل نمی‌توانیم جهت مسیر و کاربری قطعی آن را اعلام کنیم.

فرض جدید کاربری معبر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در ابتدای کشف این معبر به سبب اینکه سازه‌ها به گونه‌ای بود که بندکشی‌ها افتاده بود، این تصور وجود داشت که ممکن است اینجا راهرو نفرو باشد ولی اکنون به فرضیاتی در مورد آبراهه رسیده‌ایم که اظهار نظر قطعی در آن فعلاً ممکن نیست.

 اله‌یاری در خصوص اطلاع یونسکو از این کشف خاطر نشان کرد: مرمت آثار ثبت شده جهانی بر اساس ضوابط یونسکو صورت می‌گیرد و میراث فرهنگی نمایندگی دارد تا این فعالیت‌ها را پیگیری کند؛ هر اتفاقی که رخ دهد با نظارت میراث فرهنگی خواهد بود و گزارش‌های آن را هم به یونسکو ارائه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه اکنون تخلیه و پاک‌سازی این معبر مهم است، یادآور شد: کارگران مشغول هستند تا بعد از انجام این کار، باستان شناسان وارد مطالعه دقیق معبر بشوند.

تشدید رطوبت مسجد امام در ۲۰ سال اخیر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به تشدید رطوبت مسجد امام در بیست سال اخیر اشاره کرد و گفت: اگرچه همه بناهای تاریخی کماکان با این مشکل به سبب ویژگی‌های خاص محیطی مواجه هستند ولی در مسجد امام این امر تشدید شده است.

اله‌یاری با اشاره به پیگیری میراث فرهنگی جهت بازبینی مجدد شبکه‌های تأسیساتی داخل مسجد امام، اذعان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دو سال گذشته پیگیر بودیم در کنار مشکلات اورژانسی و مهمی چون مرمت گنبد، کاشی‌کاری و دیوارهای داخلی و … یافتن منشأ نم و رطوبت در این مسجد بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته بخشی از تأسیسات را بازبینی کردیم و اصلاحات لازم انجام گرفت تا مشکلات اتصال به فاضلاب شهری ترمیم شود.

طرح تعطیلی سرویس های بهداشتی داخل مسجد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از همکاری با شهرداری جهت ایجاد سرویس بهداشتی عمومی در کنار مسجد خبر داد و تأکید کرد: میراث فرهنگی زمینی را برای این کار تأمین کرده و شهرداری هم طرح آن را آماده کرده است تا بتوانیم برای مدتی سرویس‌های بهداشتی درون مسجد را تعطیل کنیم و به طور کامل تأسیسات را تغییر داده و اصلاح کنیم چرا که مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد.

اله‌یاری یکی از گمانه‌های گل‌ولای موجود در این تونل را به سبب سیستم تأسیسات سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد و افزود: البته این علت قطعی نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

استفاده بیش از حد از مسجد امام

وی در خصوص استفاده بیش از حد از مسجد امام هم تأکید کرد: مسجد امام جز مساجدی است که در بعضی مناسبت‌ها فشارهای جمعیتی زیادی را تحمل کرده که با توجه به ساخت مصلا این فشار تا حدودی کم شده ولی در مناسبت‌های دیگری چون اعتکاف کاربری باید متناسب با ظرفیت‌های مسجد پیش‌بینی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه اداره باستان‌شناسی میراث فرهنگی در حال تحقیق در مورد این تونل است، خاطر نشان کرد: ممکن است بخشی از آن نیاز به بررسی آزمایشگاهی داشته باشد که با همکاری متخصصان در تهران انجام خواهد گرفت و اطلاعات تکمیلی در خصوص این معبر تا اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد البته تا آن موقع از ورود خبرنگاران به لحاظ ایمنی و نامساعد بودن فضا جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ فارس