عضو شورای‌عالی امنیت ملیّ گفت: عده‌ای می‌گویند در سیاست خارجی باید واقع‌بین باشید، اتفاقا حاج‌قاسم در دنیای سیاست واقع‌بین بود اما کسانی هستند که اینگونه نیستند، همین واقعیت را اگر دیر درک کنند سال‌ها درجا خواهند زد.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ،  سعید جلیلی عصر امروز در همایشی در دانشگاه آزاد کرمان اظهار داشت: در جوامع مختلف در دوران‌های مختلف یکی از چیزهایی که شاید یک ملتی را بتواند به خوبی پیش ببرد یا متوقف کند این است که با مسئله و موضوعی که باید دغدغه آن جامعه باشند چگونه مواجه شوند، درست یا با خطا مواجه شوند.
عضو شورای‌عالی امنیت ملی افزود: در زندگی فردی هم همین مسئله وجود دارد اگر خوب نشناسیم مسئله ممکن است دچار خطا شده و مسیر غلطی را پیش ببریم و تا آخر بگوییم اگر من آنجا این اشتباه را نمی‌کردم مسیر به جای دیگری می‌رفت.

وی عنوان کرد: یک نکته بسیار مهم در عرصه سیاسی و اجتماعی یک ملت هم همین است که موضوعات را درست و به موقع تشخیص بدهند شاید فتنه مسئله‌ای باشد که همین مسئله را دچار خطا کند، فتنه یعنی غبارآلود شدن یعنی اینکه صحنه آنچنان غبارآلود شود که پشت آن را متوجه نشوید و گرد و غباری را ببینید فتنه‌های مختلف همین است هر دوره‌ای و مقطعی با فتنه‌هایی مواجه هستید که آنها را نمی‌توانید نادیده بگیرید گرد و غبارهایی بلند می‌شود که چیزهایی را نبینید.

جلیلی گفت: در ۴۰ سال گذشته یکی از بحث‌های مهمی که ملت ما با آن مواجه بوده این است که کسانی تلاش کردند صحنه درست تبیین نشود بلکه غبارآلود و متفاوت دیده شود طبیعی است اگر ما در یک عرصه‌ای یک حرکتی را شروع کنیم حرکت فرهنگی، اجتماعی و نظامی و یا دشمن این حرکت را شروع کرد اقتصای هر حرکت الزامات خاص همان حرکت را دارد.

وی ادامه داد: امروز در سال ۹۹ اگر با دشمنی مواجه هستیم که حرکتی علیه ما شکل می‌دهد این حرکت یک عقبه طولانی دارد، حدال ۴۰ سال ملت ما با آن مواجه است یک زمانی جنگ تمام عیار نظامی علیه ما به کار رفت و همه دنیا دیدند و تمام توان خود را به کار بردند.

عضو شورای‌عالی امنیت ملیّ گفت: زمانی در دهه ۷۰ یک حرکتی شروع شد تحت عنوان تهاجم فرهنگی، فهمیدند جنگ به تنهایی نتنها موثر نیست بلکه ملت ما را مقاوم‌تر می‌کند، در دهه ۸۰ حرکتی را دید که در سال ۸۸ که تبلور خیلی بارزی داشت و آن جنگ سیاسی بود و کار خود را دنبال می‌کردند که از آن عرصه به کشور آسیب بزنند.

جلیلی اظهار کرد: امروز هم حرف خودشان است که ما امروز یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار را به ایران تحمیل می‌کنیم و رئیس جمهور فعلی آمریکا دقیقا همین را بیان می‌کند که این یک فشار حداکثری است و آن را اعلام و اعمال کردند.

وی با بیان اینکه الان در جنگ اقتصادی آثار آن را به خوبی می‌بینید در داخل کشور در شهرها و محلات و می‌بینیم که حرکت جدی را شروع کردند، تصریح کرد: چرا امروز تمرکز را گذاشته روی جنگ اقتصادی و ما باید بدانیم چه وظیفه‌ای داریم.

جلیلی افزود: در جنگ نظامی خود آنها دیدند که موجب تقویت نظام در تمام عرصه‌ها شد و توانمندی‌هایی را ملت پیدا کرد لذا در دهه دوم و تهاجم فرهنگی با شکل‌های مختلف اما نتیجه آن این شد که مردم، نخبگان و نظام متوجه شوند که باید یک سرمایه‌های معنوی و معرفتی را در این جنگ به کار بگیرند و حرکت‌هایی شکل گرفت و فناوری‌های نوین فرهنگی از جنس ملت ما مثل راهیان نور و روایت فتح شکل گرفت.

وی گفت: در نبرد سیاسی هم وقتی حرکت سیاسی را دشمن شروع کرد جمهوریت نظام، دشمن را ناکام گذاشت و برگ برنده در مواجه با این جنگ بود، اقتضائات هر دوره بسیار مهم است که به موقع فهیمده و از آن استفاده شود.

جلیلی بیان کرد: در روی آوردن جنگ اقتصادی آنها احساس کردند که در عرصه‌های دیگر شاید نتوانند موفقیت‌هایی را به دست آوردند لذا ما باید تمام ظرفیت‌های خودمان را بسیج کنیم استعدادها و قابلیت‌ها را به میدان آوریم و لازمه هر نبردی به میدان آوردن تمام استعدادها در هر عرصه‌ای است.

وی تصریح کرد: اما نکته حائز اهمیت نقش مهم دانشگاه و دانشجویان و اساتید هستند که میدان درست شناخته شود و به موقع شناخته شود اگر میدان را درست نشناسیم و موضوع را خوب تصویر نکنیم خوب نمی‌توان تحلیل کرد و درست نباشد، نمی‌تواند تجویز شفابخش و درستی ارائه شود اینجاست که فتنه اهمیت پیدا می‌کند اگر کسانی تصویر را غبارآلود کردند نمی‌توان درست تصمیم بگیریم.

عضو شورای امنیت ملی گفت: بصیرت برای این است که به موقع تشخیص داده شود یعنی وقتی می‌بینید شما را دچار شبهه نکنند، حرکت در زمان خودش می‌تواند موثر باشد وگرنه بعد از آن تمام توان خود را هم به کار بگیرید دیگر فایده‌ای ندارد.

جلیلی اظهار داشت: در مباحث دانشگاهی باید مسائل را خوب ببینیم و خود مسئله را خوب بفهمیم تا بعد راه حل بدهیم در یک نبرد باید ضعف‌ها و قوت‌های خودتان را درست بشناسید و همچنان از طرف مقابل هم این را بشناسیم و دچار خطا و اشتباه نشویم.

وی گفت: دشمنان تلاش می‌کنند نقاط قوت و توانمندی یک ملت را بپوشانند و آن را ضعیف نشان بدهند و کسانی هم دچار شبهه می‌شوند، تمام تلاش دشمن این است که نقاط ضعف شما را بزرگ و نقاط قوت شما را بپوشاند.

وی ادامه داد: در عرصه‌های مختلف اگر قوت خود را نفهمید، نمی‌توانید آن را حفظ کنید و بیش از آنکه هست بزرگ کنید به عنوان مثال این یک ابرقدرت بزرگ است که می‌توان او را شکست داد اینجاست که عظمت شهید سلیمانی فرزندی از روستای قنات‌ملک کرمان در عرصه و میدان حاضر می شود اما با یک ویژگی بزرگ میدان را خوب می‌فهمد در میدان مقهور جوسازی طرف مقابل نمی‌شود و غافل از نقاط قوت خودش نمی‌شود و می‌فهمد که میدان چیست.

عضو شورای امنیت ملی بیان داشت: در دهه ۸۰ آمریکا لشکرکشی کرد و همسایه‌های ما را اشغال کرد شرق و غرب بعد و همه توان خودش را آورد و هزاران میلیارد دلار هزینه می‌کند و باید موفق بیرون می‌رفت و خیلی‌ها هم همین را بیان می کردند میدان را خوب تشخیص نمی‌دادند و می‌گفتند کسی که با این فضا و پشتیبانی اقتصادی و سیاسی و نظامی آمده است موفق می‌رود.

جلیلی افزود: امروز کسانی که در عراق کارها را دنبال می‌کنند دوستان ایران هستند این فرآیند چرا اینطور شد، کجا دشمن اشتباه کرد و چرا نتوانست موفق شود چون کسانی بودند که صحنه را می‌دیدند در جلساتی که داشتیم حاج قاسم می‌گفت شما نمی‌دانید آمریکا چقدر ضعیف است و هر چه بیان می‌کند هیاهویی بیش نیست و طبل توخالی است و خود آنها بیان کردند که ما نتوانستیم.

وی در بیان اینکه عقلانیت حاج قاسم چگونه شکل می‌گیرد که وقتی در صحنه وارد می‌شود موفق عمل می‌کند، گفت: مهمترین بحث عقلانیت، عقلانیت صحیح است که شما را از ترس و توهم دور می‌کند کسی که ترسو است نمی‌تواند ادعای عقلانیت داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: ترس اول از همه عقل را زایل می‌کند قدرت محاسبه درست را از شما می‌گیرد، حضور شجاعانه در میدان ویژگی حاج قاسم بود که به شما عقلانیت صحیح و بدون ترس می‌دهد.

وی بیان کرد: روز اول جنگ ۳۳ روزه در دمشق خدمت حاج قاسم بودم، همه فضا ایجاد شده بود که رژیم صهیونیستی است، ایشان می‌گفت هیچ نگران نباشید این چه فهمی و شجاعت و درک صحیحی بود ۳۳ روز طول نکشید که این توصیف به بهترین شکل دیده شد.

جلیلی گفت: در طول تاریخ در بسیاری از اوقات سرنوشت یک ملت به خاطر یک ترس و عقبگرد دچار توهم شد جایی می‌بینید که عزیزی وجود دارد و در میدان است تحلیل درست می‌دهد چون میدان را دقیق می‌بیند دشمن را همان‌گونه که هست می‌بیند نه بزرگتر از آنچه هست مغلوب و مقهور جوسازی دشمن نمی‌شود که فقط ضعف تو را نشان بدهد.

عضو شورای امنیت ملی اظهار داشت: عامل دیگری که می‌تواند مانع دیدن خوب میدان شود غیر از ترس، توهم است کسانی اگر در میدان دچار توهم شوند تشنگانی هستند که در میدان به جای آب سراب می‌بینند و می‌گویند آب است، اینجا آدم هوشیار است که هشدار می‌دهد.

وی عنوان کرد: عده‌ای می‌گویند در سیاست خارجی باید واقع‌بین باشید، اتفاقا حاج‌قاسم در دنیای سیاست واقع‌بین بود اما کسانی هستند که اینگونه نیستند، همین واقعیت را اگر دیر درک کنند سال‌ها درجا خواهند زد.

جلیلی با بیان اینکه کسانی که با یک نگاه صحیح و عقلانیت دور از توهم و ترس دور را نگاه می‌کنند مانند رژیم صهیونیستی اظهار کرد: قاسم سلیمانی چه عنصری را وارد محاسبات منطقه کرد که شکست‌های پی در پی به رژیم صهیونیستی تحمیل شد.

وی گفت: صهیونیسم در نبرد رودرو نتوانست کاری کند گروه‌ها و عناصر نیابتی و تکفیری را راه انداخت در هشت سال دفاع از حرم حماسه‌آفرینی شد و خیلی‌ها دچار اشتباه تحلیلی شدند و صحنه را خوب نفهمیدند.

جلیلی عنوان کرد: اینجا بحث مقاومت و جهان اسلام و مبارزه با رژیم صهیونیستی است بحث چهار تا گروه تکفیری نیست باید صحنه را خوب بفهمید، دیدید هر چه کمک کردند چرا باز موفق نشدند چون کسانی بودند، می‌فهمیدند چیست و حاج قاسم‌هایی در میدان صحنه را تنها مدریت نمی‌کردند بلکه مدیریت مبتنی بر درک صحیح از میدان می‌کردند و پیروزی مبتنی بر یک عقلانیت و ایمان عمیق بود که شکل گرفت.

عضو امنیت شورای امنیت ملی بیان داشت: در همین ایام سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) آنچه را که ایشان در ۱۴۰۰ سال پیش در مسجد مدینه فریاد زد فقط برای مردم آن مسجد نبود که «ای بندگان خدا شما باید حاملان دین الهی باشید» اما در دوران ما حاج‌قاسم در خودش این پیام را گرفت و هم با تمام توان سعی کرد این پیام را به سایر ملت‌ها برساند.

وی با اشاره به ولایت‌پذیری حاج قاسم گفت: ایشان با همه وجود آن را هم درک می‌کرد و هم فریاد می‌زد، اینجاست که درک می‌کنید اگرآن پیام ۱۴۰۰ سال پیش شنیده نشد حاج قاسمی پیدا می‌شود و آن را درک می‌کند و هم برای خودش و اسلام عزت می‌آورد چون شنید پیام امام علی (ع) را که اگر شما همت‌های بزرگ دارید با خوشگذرانی و … جور درنمی‌آید و زحمت و تلاش می‌خواهد.