رسانه مطرح قطری در گزارشی با تشریح دلایل عقب‌نشینی غیرمنتظره جنگجویان امارات از الحدیده به دستاورد متمایز انصارالله در ساحل یمن بدون هرگونه درگیری نظامی اذعان کرده است.

به گزارش فرا تحلیل نیوز ،‌ پس از عقب نشینی گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات در استان الحدیده واقع در ساحل غربی یمن که غیرمنتظره توصیف شده است، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به رهبر جنبش انصارالله بلافاصله در این مناطق مستقر شده و کنترل آن را به دست گرفتند، همچنانکه جاده اصلی ارتباطی میان الحدیده و صنعاء بازگشایی شد.

گروه‌های مورد حمایت امارات اعلام کرده‌اند که مناطق درگیری در استان الحدیده را بر اساس توافق استکهلم تخلیه کرده‌اند؛ سمیر الیوسفی سخنگوی گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات گفته است آنچه در الحدیده صورت گرفت، عقب‌نشینی نبوده، بلکه تجدید آرایش نیروها بوده است. وی در گفتگو با الجزیره از شهر المخا اظهار داشت که آنچه انجام شد، اجرای مفاد توافق استکهلم بوده است.

نگاهی به توافق استکهلم

روز سیزدهم دسامبر ۲۰۱۸ میلادی، دولت مستعفی و مزدور یمن و جنبش انصارالله در پی رایزنی‌هایی که در استکهلم-پایتخت سوئد- انجام شد، به توافقی دست یافتند که بر آتش بس در استان الحدیده و عقب‌نشینی نیروهای دو طرف به خارج از شهر الحدیده که تحت کنترل انصارالله قرار داشت، دست یافتند. دو طرف همچنین به تفاهم برای کاهش تنش در استان تعز در جنوب غربی یمن و مبادله اسیران دست یافتند که تعداد آنها در دو طرف به بیش از ۱۶ هزار نفر می‌رسد.

الجزیره ابراز عقیده کرده است که با وجود گذشت دو سال از به دست آمدن این توافق، هیچ پیشرفتی در سطح میدانی برای اجرای آن صورت نگرفته است و تحرکات نظامی دو طرف(اردوگاه متجاوزان سعودی اماراتی و ائتلاف انصارالله و متحدان) فرصت‌های فروپاشی آتش‌بس به نظر بیشتر از فرصت‌های اجرای توافق  است.

به گزارش این رسانه قطری، انصارالله از ثبت بیش از ۶۵۰۰ مورد نقض توافق آتش‌بس در جبهه‌های الحدیده از سوی ائتلاف سعودی اماراتی در ماه گذشته میلادی خبر داده است.

خشم مزدور ساکن کاخ‌های آل سعود از تحولات الحدیده

این در حالی است که دولت مزدور عبدربه منصور هادی با ابراز خشم خود از این اقدام گروه‌های مورد حمایت امارات اعلام کرده است که این اقدام بدون هماهنگی با آن انجام شده است.در حالی که اقدامات مربوط به تجدید آرایش نیرروها باید با هماهنگی و تفاهم با تیم سازمان ملل متحد در الحدیده از طریق تیم دولتی(دولت مزدور و مستعفی) صورت گیرد.

دولت مزدور و مستعفی منصور هادی مدعی شده که هرگونه پیشروی حوثی‌ها(انصارالله و متحدان) در مناطق تحت سیطره دولت قانونی(مزدور و مستعفی) کاملا با روح و متن توافق استکهلم مغایرت دارد و این مسئله مستلزم موضع روشن و صریح جامعه بین‌المللی است.

فریبکاری به سبک مزدور ساکن کاخ‌های آل سعود و اتهام‌زنی به ایران

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن بار دیگر اتهامات بی‌اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد و مدعی شد که یمنی‌ها هرگز تجربه ایرانی را هر قدر هم هزینه داشته باشد، نخواهند پذیرفت و در راه رهایی از شورش شبه نظامیان فداکاری خواهند کرد. این ادعا و اتهام زنی به ایران و انصارالله و مزدور خواندن آنها در حالی است که منصور هادی همچنان در کاخ‌های آل سعود اقامت دارد و این مزدوری و خیانت از نظر وی هیچ اشکالی ندارد که رهاورد این خیانت و مزدوری، ویرانی گسترده زیرساخت‌های یمن و کشتار دهها هزار یمنی بی‌دفاع و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر بوده است.

وی که با محمد آل جابر سفیر عربستان سعودی در یمن(مناطق تحت سیطره مزدوران) در محل اقامت خود در ریاض پایتخت سعودی دیدار کرده بود، از مواضع سعودی‌ها و ادامه تجاوزات آنها به یمن برای بازگرداندن وی به قدرت تمجید کرد؛ تجاوزاتی که در هفتمین سال پیاپی خود نه تنها سودی برای متجاوزان و مزدوران نداشته بلکه سبب تغییر معادلات میدانی به نفع جنبش انصارالله و متحدانش شده است.

آشفتگی و سرخوردگی در اردوگاه ائتلاف سعودی اماراتی

عقب نشینی غیرمنتظره برخی از گروه‌‌های مسلح وابسته به امارات از استان الحدیده خشم و سرخوردگی  دیگر گروه‌های مورد حمایت ائتلاف سعودی اماراتی را به دنبال داشته است به طوری که شیخ عبدالرحمن حجری از سران آنچه مقاومت تهامیه خوانده می‌شود، عقب نشینی این نیروها از الحدیده را نیرنگ و حقه توصیف کرده و گفته است این آخرین نبرد نیست، هر چند دردناک بود.

«عصام شریم» از سیاستمداران وابسته به دولت منصور هادی به الجزیره گفته است آنچه در ساحل غربی جریان دارد‌،‌کاملا از مشروعیت(عنوان ادعایی برای دولت مستعفی و مزدور منصور هادی) جداست و خطر وجود تشکیلات نظامی خارج از مشروعیت وجود دارد.

وی خواستار تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص دلایل عقب نشینی غیرمنتظره گروه‌های مسلح وابسته به امارات از ساحل غربی یمن شده است. به گفته وی، امارات از پرونده یمن برای معامله در خصوص پرونده‌های دیگر بهره‌برداری می‌کند.

واکنش انصارالله به عقب نشینی مزدوران امارات از الحدیده

محمد البخیتی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با شبکه الجزیره این اقدام نیروهای مورد حمایت امارات را گامی مثبت خوانده و در عین حال تاکید کرده است انصارالله در خصوص هرگونه تفاهمات برای کاهش خسارت‌ها انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد.

الجزیره در این زمینه اعلام کرده است که البخیتی از تاکید در خصوص وجود هماهنگی با نیروهای مورد حمایت امارات در خصوص عقب نشینی آنها از الحدیده امتناع کرده است.

این اظهارنظر البخیتی نشان دهنده اهتمام جدی انصارالله به آزادسازی مناطق تحت اشغال مزدوران ائتلاف سعودی اماراتی بدون درگیری نظامی با هدف حفظ جان غیرنظامیان ساکن در این مناطق است.

این عقب‌نشینی حتی برای هیئت سازمان ملل هم غیرمنتظره بوده است که هماهنگی امارات با این نهاد را در این زمینه تکذیب کرده است.

اما گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات از کدام مناطق الحدیده عقب نشینی کرده‌اند؟

جنگجویان مورد حمایت امارات از مناطقی در شرق و شمال شرقی شهر ساحلی الحدیده، مناطق جنوبی در اطراف فرودگاه بین المللی الحدیده، بخش الدریهمی، نوار ساحلی بخش بیت الفقیه و بخش التحیتا عقب‌نشینی کرده‌اند.

الجزیره به نقل از یک منبع گزارش داده است قرار بود که نیروهای مورد حمایت امارات از شهر التحیتا عقب نشینی نکنند، ولی به سبب عدم هماهنگی کامل و آشفتگی رخ داده، جنگجویان آن عقب نشینی کرده و بلافاصله نیروهای انصارالله، جای آنها را گرفتند.

الجزیره همچنین از عقب نشینی جنگجویان مورد حمایت امارات از اسکله الحیمه به سمت بخش الخوخه و مناطقی در بخش حیس و مناطقی در جنوب این دو بخش که تابع استان تعز هستند، خبر داده است.

چرایی عقب‌نشینی غیرمنتظره جنگجویان امارات از الحدیده

فیصل الحذیفی استاد علوم سیاسی دانشگاه الحدیده در گفتگو با برنامه آن سوی خبر(ماوراء الخبر) شبکه الجزیره گفته است عقب‌نشینی نیروهای مورد حمایت امارات از الحدیده در راستای تحقق اهداف حامیان این نیروها(امارات) بدون در نظر گرفتن منافع یمن(اشاره به دولت مستعفی و مزدور منصور هادی) صورت گرفته است.

وی افزود این نیروها بدون هرگونه توجیه قانع کننده و به شکل غیرمنتظره و بدون هماهنگی با دولت یمن(به ریاست منصور هادی) یا کمیته هماهنگ کننده سازمان ملل عقب نشینی کرده‌اند.

الحذیفی اظهار داشت عقب نشینی این نیروها تاکید می‌کند که حرکت به سمت این شهر در سه سال گذشته با هدف آزادسازی آن نبوده است.

شبکه الجزیره قطر،‌عقب نشینی گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات از الحدیده را یک پیروزی و دستاورد غیرمنتظره برای جنبش انصارالله قلمداد کرده است.

این رسانه افزود این عقب نشینی اسباب تعجب و سئوالات فراوانی را به دنبال داشته است؛ با وجود توجیه آن از سوی نیروهای مورد حمایت امارات و اینکه در چارچوب توافق استکهلم در خصوص الحدیده بوده،‌اما طرف‌های دولتی(منصور هادی) و سازمان ملل گفته‌اند هیچ اطلاعی از این مسئله نداشته و هیچ هماهنگی در این زمینه با آنها صورت نگرفته است که این مسئله، سئوالی را درباره چارچوبی مطرح کرده که منجر به اتخاذ این گامی شده است که مفاهیم و پیامها و نیز پیامدهای میدانی و سیاسی مربوط به معادله یمن به همراه داشته است، معادله‌ای که هر از چند گاهی دچار دگرگونی می‌شود.

«فایز الدویری» کارشناس مسائل نظامی و راهبردی به الجزیره گفته است : سخن نیروهای مورد حمایت امارات مبنی بر تجدید آرایش یا موضع‌گیری هرگز با آنچه رخ داده، تناسب و انسجامی ندارد، زیرا تجدید موضع‌گیری به معنای این است که یک قطعه مشخص از زمینی را که ارزش راهبردی یا عملیاتی ندارد، فدا کنیم و سرزمین جایگزین را برای تحقق دفاع یا جلوگیری از پیشروی نیروهای مهاجم انتخاب کنیم که در عمل چنین چیزی رخ نداده است.

الدویری افزود آنچه در عمل رخ داده، عقب نشینی کامل بدون وجود هرگونه توجیه نظامی و عقب نشینی از حدود ۷۰ کیلومتر مربع در مرحله نخست است که این مساحت به مرور زمان افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر «لقاء مکی» کارشناس و پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره گفته است این عقب نشینی، به نیروهای حوثی(انصارالله) امکان ارتباط مستقیم میان الحدیده و صنعاء را داده است.

مکی ابراز عقیده کرده است عقب نشینی این نیروها بدون هماهنگی با دولت یمن(منصور هادی) به این معناست که این دولت بر نیروهایی که در یمن می‌جنگند،‌سیطره ندارد و درباره آنها تصمیم‌گیرنده نیست به ویژه نیروهایی که فرماندهی آنها را امارات برعهده دارد.

وی تاکید می‌کند که این تصمیم برای آشفته کردن محاسبات و چه بسا از طریق توافق با حوثی‌ها(انصارالله) اتخاذ شده است.

فیصل الحذیفی استاد علوم سیاسی دانشگاه الحدیده گفته است خبرهای رسیده از میدان از وجود تلفات و اسرایی در صفوف نیروهایی که عقب نشینی کرده‌اند، حکایت می‌کند که معنایش این است که این نیروها با درخواست عقب نشینی بدون ارائه پوشش حمایتی از آنها غافلگیر شده‌اند.

انتهای پیام/