اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی مشکلات حوزه فرهنگ و به درخواست نمایندگان استان به اصفهان سفر کردند.

به گزارش فرا تحلیل نیوز  نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس در دومین روز سفر خود به اصفهان با اعضای شورای این کلانشهر دیدار کردند.

مسائل و مشکلات اصفهان را پیگیری خواهیم کرد

مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست اظهار کرد: شب گذشته بازدیدی از منطقه حصه داشتیم، متأسفانه این منطقه وضعیت خوبی ندارد و لازم است اقدامات مناسبی در این محدوده انجام شود.

وی افزود: شهرداران مناطق باید پیگیر مشخص کردن وضعیت این منطقه باشند، متأسفانه حصه در خور و شأن اصفهان نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی شود، در این راستا از مقامات کشوری بخواهید که بیایند و اینجا را ببینند تا اگر گره‌ای است، باز شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قول خواهم داد مسائل و مشکلات اصفهان را پیگیری کنم؛ کمیسیون فرهنگی و نمایندگان استان اصفهان ظرفیت خوبی برای بررسی و پیگیری مشکلات دارند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

زینبیه گردشگری شیعی را رونق می‌دهد

علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست مشترک اظهار کرد: در استان اصفهان حدود ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد، اخیراً هم طرحی برای ساماندهی به این محله‌ها ابلاغ شده که کارایی لازم را ندارد.

وی افزود: شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار بازنگری در این طرح است زیرا از بالا ابلاغ شده و نظرات استان‌ها در آن دیده نشده است، همچنین وظایف دستگاه‌های مختلف به نحوی مشخص نشده که چرخه کامل در برخورد با کارتن‌خواب‌ها، حاشیه‌نشین‌ها و مهاجران مشخص باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اکنون این افراد جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند، اما پس از سه تا شش ماه مجدداً به چرخه آسیب باز می‌گردند، بنابراین لازم است طرحی ارائه شود که این افراد به چرخه اقتصادی وارد شده و دلایل ریشه‌ای که منجر به ورود آن‌ها به آسیب‌های اجتماعی شده شناسایی و مرتفع شود تا به زندگی عادی بازگردند.

وی با بیان اینکه حرم حضرت زینب بنت موسی (س) ظرفیت جدیدی در اصفهان بوده و گردشگری شیعی را در این شهر رونق داده است، گفت: از این مکان مسیری هم برای پیاده‌روی اربعین ایجاد شده است لذا این مکان می‌تواند برای ایام حج هم به عنوان یکی از محل‌های گردشگری اسلامی دیده شود.

صالحی اضافه کرد: درخواست می‌شود اصفهان هم در قانونگذاری به عنوان یکی از شهرهای زیارتی در نظر گرفته شود تا از امکانات حوزه گردشگری اسلامی بهره‌مند شده و این پایگاه عقیدتی تقویت شود.

وی ادامه داد: پس از تحولات افغانستان، بیش از ۱۰ درصد از افغانستانی‌هایی که به ایران مهاجرت کردند در منطقه زینبیه اصفهان ساکن شده‌اند، بنابراین توجه و ساماندهی این منطقه ضروری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هنوز موزه دفاع مقدس اصفهان راه‌اندازی نشده این در حالی است که کلنگ این مجموعه در سال ۷۶ بر زمین خورده است، با توجه به اینکه اصفهان بخشی از تاریخ دفاع مقدس است راه‌اندازی این مجموعه که با هزینه‌ای بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان تکمیل خواهد شد، ضروری است.

صالحی اضافه کرد: قرار است این موزه به عنوان یک میراث ملی در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت دهکده المپیک اصفهان گفت: اخیراً یک استادیوم با حمایت صنایع و ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری درون استانی به بهره‌برداری رسیده که بزرگترین طرح ورزشی پس از انقلاب است، اما همچنان سالن چند منظوره، پیست دوچرخه و ۶۰ درصد از مجموعه استخرهای آن تکمیل نشده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ظرفیت ملی قابل توجهی در اصفهان وجود دارد که می‌تواند جایگزینی برای مجموعه ورزشی آزادی باشد و تا آن مجموعه هم به عنوان یک سرمایه ملی کمتر مستهلک شود.

صالحی اضافه کرد: بستر توسعه این مجموعه فراهم بوده و شهرداری و مجموعه‌های بزرگ ورزشی استان هم برای ساماندهی این مجموعه اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر با حمایت ملی به بهره‌برداری کامل برسد می‌توان در حوزه اقتصاد ورزش هم از این ظرفیت استفاده کرد.

مهم‌ترین مطالبات کلانشهر اصفهان / رئیس شورای شهر حمایت مجلس را خواستار شد

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: هر بخشی از کشور ظرفیت‌ها و مشکلاتی دارد که باید به آن توجه شود، حضور میدانی اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس در نقاط مختلف کشور به شناخت بهتر این ظرفیت‌ها کمک کرده و منجر به بهبود قانون‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: مدیریت بهره‌برداری یکی از اموری است که باید به آن توجه شود، در کل کشور باید نقاطی که مناسب کشاورزی است مشخص شده و برای کشاورزانی که به دلیل تغییرات اقلیمی امکان کشت ندارند راهکار و اشتغال جایگزین تعیین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در دولت نهم و دهم موافقت‌نامه‌ای تنظیم شد که بر اساس آن سالن اجلاس سران به عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس غیرمتعهدها در نظر گرفته شود، بهره‌برداری از این سالن ضرورت دارد زیرا بودجه کشور و بیت‌المال در آن صرف شده است.

نورصالحی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان از اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس و دولت درخواست دارد تا اقدامات لازم برای تعیین سالن اجلاس سران اصفهان به عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس غیر متعهدها انجام شود، ظرفیت بزرگی در این زمینه وجود دارد که منجر به رفع مشکلات کلان کشور هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه دهکده المپیک تنها نقطه‌ای است که در کشور مصوبه مجلس شورای اسلامی را برای کاربری ورزشی دارد، ادامه داد: این دهکده ابتدا قرار بود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار به عنوان دهکده المپیک در اصفهان در نظر گرفته شود اما پس از آن با تصویب مجلس این میزان به ۳۰۰ هکتار رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۷۰ هکتار از زمین این دهکده اکنون تملک شده و اگر حمایت لازم انجام شود، با استفاده از ظرفیت‌های درون استانی می‌توان دومین مجموعه بزرگ ورزشی کشور را در این مجموعه راه‌اندازی کرد.

نورصالحی اضافه کرد: در آمار معضلات اجتماعی اصفهان از جمله استان‌هایی است که در رتبه‌های اول قرار دارد، حضور یک مجموعه ورزشی بزرگ در اصفهان به حل برخی از این مشکلات هم کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به پدیده فرونشست اصفهان ادامه داد: این موضوعات باید به طور کلان در کشور مدیریت شده و پیش از آنکه بدبینی به مدیریت استان ایجاد شود باید چنین مشکلاتی در سطح کشوری بررسی شود لذا مدیریت مصرف آب و منابع مالی نیازمند تلاش نهادهای ذی‌ربط بوده و برنامه‌های کلی برای آن نیاز است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد که اگر اداره کل میراث فرهنگی این شهر اختیارات بیشتری داشته باشد می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را حل کرده و برای افرادی که به دلیل خشکسالی شغل خود را از دست داده‌اند هم شغل ایجاد کرد تا شاهد اعتراضات کمتری باشیم.

نورصالحی اضافه کرد: در کشور قانون جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت وجود ندارد، به نظر می‌رسد جای چنین قانونی در کشور خالی است تا این پدیده با ضوابط خاصی انجام شده و بارگذاری بیش از حد بر شهرها انجام نشود.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در شهرها و روستاها افراد به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند که مشکلات زیادی را به همراه دارد، بنابراین لازم است قانونی برای مهاجرت از شهری به شهر دیگر هم تعیین شده و مناطقی که توانایی میزبانی از مهاجران را دارند در آن مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه ویژه به بافت فرسوده در کل کشور الزامی است، همچنین طرح‌های مسکن نباید منجر به تشدید مشکلات کلانشهرها شود بنابراین اگر دولت و مجلس برای احیا بافت فرسوده تلاش کنند بخشی از مشکل مسکن در کلانشهرها هم حل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سهم دولت از محل مالیات شهرهای بزرگ به آن شهرها تخصیص نمی‌یابد، اصفهان آن‌قدرها به بودجه‌های ملی نیاز نداشته و لازم است دولت اقدامات حمایتی برای این کلانشهر انجام دهد.

وی ادامه داد: اصفهان هم یکی از ظرفیت‌های کشور است، لازم است به این ظرفیت‌ها پیش از از دست رفتن فرصت‌ها توجه شود.

ضرورت انتخاب مدیرکل ویژه برای میراث فرهنگی اصفهان

غلامعلی منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: هنرمندان اصفهان در جلسه‌ای که با آنان داشتیم، خواستار احداث بازارچه‌ای جهت ارائه محصولات خود بودند.

وی پیشنهاد داد: عباراتی را که مقام معظم رهبری در خصوص اصفهان مطرح کردند به صورت سرود تنظیم و در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی اصفهان بعد از سرود ملی پخش شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است در جلسات کمیسیون فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، در خصوص انتخاب مدیرکل ویژه میراث فرهنگی اصفهان که در قامت مشاور رئیس جمهور باشد، پیشنهاداتی را ارائه کنیم.

کارگروه تخصصی برای بررسی فرونشست در دولت تشکیل شود

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: فرونشست اصفهان نیازمند یک اقدام عاجل است، در این راستا باید یک ستاد مرکب از وزارت مسکن، وزارت نیرو و میراث فرهنگی تشکیل شود تا با ارائه راهکارها ابنیه تاریخی با استحکام بخشی و تزریقات زیرزمینی محافظت شود.

وی پیشنهاد داد: کارگروهی برای بررسی فرونشست در دولت تشکیل شود، متأسفانه مسائل زیست محیطی جدی گرفته نشده است و قطعاً با تشکیل کارگروه تخصصی اقدامات اساسی در این راستا انجام می‌شود.

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر برخی از اشیاع قیمتی در انبارهای میراث فرهنگی و شهرداری در حال از بین رفتن است و در این راستا باید با احداث یک موزه از این اشیاع مراقبت ویژه شود.

وضعیت فرونشست در اصفهان نگران کننده است

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در این نشست اظهار کرد: تا زمانی که به فهم مشترکی از مسائل دو استان نرسیم، نمی‌توان راه‌حلی ارائه داد؛ حس بی‌عدالتی در مردم بدترین عارضه عمومی است.

وی افزود: حدود دو ماه پیش خدمت مردم شرق اصفهان بودیم و در آنجا کامل توضیح دادم که میزان ورودی آب از چهارمحال پشت سد زاینده‌رود چقدر و برداشت آب زاینده‌رود در چهارمحال چقدر است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا دهه‌های گذشته هفت متر برف در کوهرنگ می‌نشست، اما سال گذشته تنها ۴۵ سانتی متر برف بر زمین نشست، ادامه داد: در حال حاضر تونل کوهرنگ خشک شده و میزان ورودی آب آن حداقل به یک‌سوم رسیده است، بنابراین باید حقآبه محیط زیست داده تا مشکلات زیست‌محیطی رفع شود؛ در واقع با انتقال آب و موضوعات این چنینی و مشکل فرونشست حل نخواهد شد.

راستینه با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان وظیفه دارد ببیند چه اتفاقی بر سر آب اصفهان رخ می‌دهد، اضافه کرد: وضعیت فرونشست در اصفهان واقعاً نگران کننده است و وزارت نیرو نیز باید پای کار بیاید، لازم است برای محیط زیست و آب خوان‌ها احترام قائل شویم.

وی گفت: بارگذاری‌ها در فلات مرکزی ایران از ساخت مسکن تا توسعه صنایع دیگر تاب نخواهد آورد. هر بارگذاری جدید که نیاز به آب داشته باشد، در فلات مرکزی ایران باعث خسران کل کشور می‌شود.

افزایش تعطیلات آخر هفته به رونق گردشگری کمک می‌کند

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: افزایش تعطیلات آخر هفته قطعاً به توسعه اقتصاد و رونق گردشگری کمک می‌کند و در صورتی که اراده در این زمینه وجود داشته باشد شهرهای گردشگری می‌توانند از این فرصت اقتصادی استفاده کنند.

وی افزود: هر روز که قانون مدیریت واحد شهری دیرتر تصویب شود، قطعاً خسرانی را برای شهرها به همراه دارد، زیرا این تفویض اختیار به مدیریت شهرها می‌تواند تحولات عظیمی را در شهرها و استان‌های کشور رقم بزند.

مجلس از احداث موزه در اصفهان حمایت کند

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: اصفهان شهر تاریخی و هنر است و صنایع دستی اصفهان می‌تواند اقتصاد بخشی از کشور را در دست بگیرد، در این راستا خواهشمندیم به موضوع صنایع دستی اصفهان توجه جدی شود.

وی افزود: شهر اصفهان یک موزه ندارد، امیدواریم کمیسیون فرهنگی مجلس از احداث موزه در اصفهان حمایت کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ابنیه تاریخی شهر اصفهان متأسفانه بر اساس نظر کارشناسان طی دو دهه آینده از بین خواهد رفت، در این راستا از کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست می‌شود به این موضوع توجه کند.

تصمیم‌گیری با رویکرد فرهنگی در سطح ملی

امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی در سال دوم فعالیت خود در مجلس تصمیم گرفت هر دو ماه یک بار به یکی از استان‌های کشور سفر و با مشکلات مردم از نزدیک آشنا شوند، سفر کوتاه و پر بار اعضای کمیسیون فرهنگی به اصفهان انجام شد و طی روز گذشته دیدارها و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی افزود: روز گذشته نشستی با فعالان اقتصاد فرهنگی برگزار شد و در این جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با ظرفیت‌های سرشار استان اصفهان آشنا شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدوار کرد: حاصل نشست امروز اعضای شورای شهر اصفهان با کمیسیون فرهنگی تصمیم‌گیری‌های مناسب در حوزه فرهنگی و در سطح ملی باشد.

حضور رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس در مزار شهدای گمنام نائین

رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس در دومین روز سفر خود به اصفهان به شهرستان نائین سفر و با حضور در مزار شهدای گمنام مدفون در بوستان لاله شهرستان نائین با اهدای گل نام و یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند.

الگوهای مناسبی برای احداث مراکز فرهنگی و تفریحی بانوان وجود دارد

فاطمه قاسمپور، رئیس فراکسیون زنان مجلس در نشستی با بانوان سرپرست خانوار اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی زنان در شهر و روستاهای مختلف کشور نداشتن مراکز فراغتی مخصوص بانوان است تا بتوانند از آن برای نشاط و سرگرمی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه الگوهای مناسبی به منظور احداث مراکز فرهنگی و تفریحی برای بانوان وجود دارد، از مسئولان درخواست کرد که نسبت به این نیاز مهم توجه کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی فقدان مراکز فراغتی برای بانوان را از عوامل مؤثر در سلامت روان بانوان اعلام کرد و گفت: نیازهای فراغتی بانوان توسط فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.

قاسمپور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان تصریح کرد: گفت‌وگوهایی درباره این موضوع صورت گرفته که در این راستا تمرکز بر توانمندسازی و استفاده از فرصت‌های هر منطقه برای فعال سازی آن است.

سازوکار کاهش سنوات بازنشستگی بانوان باید دقیق‌تر بررسی شود

زهره الهیان در نشست مشترک فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با جمعی از بانوان کار آفرین شهرستان نائین اظهار کرد: متأسفانه در زمینه ظرفیت‌های تاریخی ایران غفلت شده است، در صورتی که در کشورهای همسایه به ویژه امارات توجه به ویژه‌ای به تاریخ کمتر از ۱۰۰ سال خود دارند، در این راستا لازم است در خصوص هویت تاریخی و تمدنی ایران اقدامات سازنده‌ای انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به جنگ نرمی که علیه ایران در حوزه فرهنگی وجود دارد، لازم است هویت فرهنگی ایران احیا شود قطعاً در این راستا بسیج می‌تواند پرچمدار گردشگری سالم در کشور شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از منطقه کویر مصر خاطرنشان کرد: کویر مصر یک ظرفیت بی‌بدیل گردشگری کشور است که متأسفانه طی سال‌های گذشته نسبت به آن کم لطفی شده است.

الهیان ادامه داد: موضوع کاهش سنوات بازنشستگی بانوان در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده و لازم است در خصوص سازوکار این‌موضوع اقدامات کارشناسی دقیق‌تر انجام شود.

در حال پیگیری دغدغه‌های بانوان هستیم

الهام آزاد، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری دغدغه‌های بانوان است؛ قطعاً معضلاتی که در طی سفر دو روزه فراکسیون به نائین لمس شد، قطعاً پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: زنان شهرستان نائین در حداقل هستند و باید امکانات بیشتری به آنان اختصاص داده شود.

وی دغدغه بیمه زنان فعال اقتصادی را یکی از مقوله‌های اساسی این قشر دانست و تصریح کرد: بیمه زنان قالیباف امسال با اختصاص اعتبار به تأمین اجتماعی و صندوق حمایت روستاییان و عشایر مورد توجه قرار گرفت تا اینکه حداقل ۳۰ هزار زن فعال در این عرصه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

  • منبع خبر : ایمنا