رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این سفر حامل پیام رهبری که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی است، برای رئیس جمهور روسیه بودم.

به گزارش فرا تحلیل نیوز، محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین روز از سفر خود به روسیه در نشست با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران که در مسکو در محل سفارت ایران در این کشور برگزار شد با گرامیداشت دهه فجر گفت: کشور امروز با چالش‌های کوچکی مواجه شده که این چالش ها ناراحتی مردم را در پی داشته است.

وی افزود: نقدهایی به حق نسبت به مشکلات کشور بویژه در حوزه مسائل اقتصادی وجود دارد اما بیشتر نقدها به جنبه‌های مدیریتی و بوروکراسی حاکم در کشور وارد است، انقلاب اسلامی عظمت‌های بزرگی را آفریده و مشکلات ناشی از ضعف‌های مدیریتی مانند گرد و غباری بر روی آن را فرا گرفته است.

وی تصریح کرد: قدرت امروز جمهوری اسلامی امروز از شبه قاره هند تا ساحل مدیترانه تاثیرگذار بوده و اجازه شکل گیری به هژمونی آمریکا را نداده است و از سوی دیگر در داخل کشور توانسته ایم در حوزه های صنایع، دفاعی، تکنولوژی، علم و .. تحولات عظیمی را بوجود بیاوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از فرار سرمایه از کشور گفت: شاهدیم که در کشور با وجود درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری تورم باقی مانده و رشد اقتصادی ایجاد نشده اما گاهی با درآمد ۲۰ میلیارد دلاری شرایط بهتر و قوی‌تری در حوزه زیرساخت‌های کشور بوجود میآورد که این موضوع بیانگر ضعف ها و قدرت‌های مدیریتی در کشور است.

قالیباف با بیان اینکه به عنوان کسی که سالها در این سیستم هستم می‌گویم که با وجود تمام فشارها می‌توانیم یک تحول بزرگ در کشور بوجود بیاوریم، افزود: من این مطلب را به آقای دکتر ظریف که به مجلس آمده بودند‌ گفتم بخش‌هایی که مبتنی بر سنت‌های الهی و مدیریت درست ماننده حوزه علمی، دفاعی و تکنولوژی حرکت کرده‌ایم، موفق بودیم و عمق استراتژیک حکومت ما هم ۲ هزار کیلومتر شده است اما متاسفانه حوزه اقتصادی ما به اندازه یک خمپاره ۶۰ هم نیست شما ببینید که این دو باهم نمی‌خوانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما می‌توانیم حوزه اقتصادی را هم با همان قدرت بالا ببریم تمامی مشکلاتی که امشب در این نشست مطرح شده، این است که ما نمی‌توانیم تولیدات خود را ۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر بفروش برسانیم که تمام این مسایل در این موضوع خلاصه می‌شود که تولید، قدرت بسته‌بندی، قدرت سیاسی برای انجام هماهنگی‌ها و ظرفیت‌های لازم را داریم اما سومدیریت و بروکراسی های غلط موجود در سیستم مشکل اصلی ماست.

وی در ادامه همچنین با اشاره به سخنان خود خطاب به ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را در حوزه وزارت خارجه و سفارتخانه ها از نگاه سیاسی امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی سیاسی می‌شد تا می‌توانستیم از ظرفیت ها بخوبی استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره انگیزه انتخاب روسیه به عنوان اولین کشور خارجی برای سفر پارلمانی خود اظهار  داشت: از سال ۲۰۰۸ معتقد بودم که قرن ۲۱، قرن آسیاست با نگاه به منابع قدرت در پنج قاره دنیا شاهدیم که به آسیا ختم می‌شود با توجه به یک جانبه گرایی آمریکا، فرصت‌ و منافع مشترک ما با روسیه می‌تواند یک همپوشانی خوبی را بوجود بیاورد مانند موضوع سوریه که در حوزه سیاست جهانی آن به خوبی اقدام شد البته در بحث اقتصادی آن کمی تاخیر داریم.

وی ضمن تاکید براینکه روابط ما با روسیه باید راهبردی، مستمر و مداوم باشد، گفت: علت سفر من به این کشور اطمینان بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تاثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد و ما اکنون به زیرساخت‌های جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌ها هستیم.

قالیباف ادامه داد: غرب‌گراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی هوایی می‌کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ یک هجمه آیی را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد همچنین از دیروز که سفر ما به روسیه قطعی شد چه هجمه هایی را بوجود آوردند.

وی در ادامه تاکید کرد: در این سفر حامل پیام رهبری که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی است، برای رئیس جمهور روسیه بودم اما شاهدیم طی ۲۴ ساعت اخیر چه غوغایی را راه‌اندازی کردند که بیانگر یک طراحی مشخص است، حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیاندازم، مقام معظم رهبری فرمودند این سفر را به تاخیر نیاندازید و تأکیدشان براین بود که نکاتی را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دیپلمات ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات و تلاش‌های شما بسیار اثرگذار و موثر است و ما در حوزه منطقه‌ای و جهانی فرصت‌های مناسبی را داریم که باید به درستی استفاده شود.

انتهای پیام/