سال‌هاست وقتي سخن از محرم و عاشورا مي‌شود تنها تابلوي هنري كه به ذهن‌ها متبادر مي‌گردد عصر عاشوراي استاد فرشچيان است.

به گزارش حرف شما، سال‌هاست وقتي سخن از محرم و عاشورا مي‌شود تنها تابلوي هنري كه به ذهن‌ها متبادر مي‌گردد عصر عاشوراي استاد فرشچيان است. تابلويي كه البته دور از واقع نيست اگر بگوييم خارج از جادوي قلم و خلوص نيت استاد، ديده شدن آن در قالب تصاوير، پوسترها و كپي‌هاي مختلف در فضاي حقيقي و مجازي باعث شد تا خاطره‌اي مشترك براي ايرانيان حتي شيعيان جهان ساخته شود و به نمايي از عصر عاشوراي حسيني تبديل گردد.

در اين زمينه البته بدون شك هنرمندان مسلمان خصوصاً در ايران با توجه به هنر اصيل خود به اشكال مختلف به كربلا و محرم اداي دين كرده‌اند، اما متأسفانه با وجود اثرگذاري بالاي هنرهاي تصويري، اغلب آن آثار زيبا و ديدني توسط سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌هاي دولتي به اشكال مختلف حبس و آرشيو مي‌شوند. از نگهداري آثار در موزه‌هاي مختلف گرفته تا انتشار محدود كتاب‌ها و كتابچه‌ها و نبود تجديد چاپ يا نشر آزاد هنر هنرمندان متعهد مسلمان در جامعه‌اي كه به تأثير آن نيازمند است؛ البته در سال‌هاي اخير هنرمندان جوان و متعهد كارهاي خوبي از خود در فضاي مجازي منتشر كرده‌اند كه تا حدودي اين فقر تصويري را جبران نموده است اما همان طور كه گفته شد حبس آثار توسط ارگان‌ها و نهادها مسئله‌اي رنج‌آور و نگران‌كننده است.

چنانچه استاد سعيد رازقي از استادان مطرح و بنام تصويرگري، نقاشي كميك استريپ و… از اين اتفاق با گلايه و ناراحتي حرف مي‌زند و می‌گوید چرا بايد اثري كه هنرمند با دل خود براي ديده شدن و شناساندن اهل بيت به مردم خلق كرده در انبارهاي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي خاك بخورد.

اين گلايه استاد رازقي انصافاً حرف حقي است كه ما نيز بارها به آن پرداخته‌ايم اما امسال محرم نيز هنرمندان تصويرگر به اشكال مختلف دين خود را به كربلا و محرم ادا كردند. نام‌آشناترين نقاش چيره‌دست هنر كربلا كه در رسانه‌هاي مختلف از او و آثار اعجاب‌آورش نام برده‌اند، حسن روح‌الامين شگفتي‌ساز هنر عاشورايي بود؛ او كه در چند سال اخير آثار مختلفش از جمله مقتل مو به تن هر بيننده‌اي راست مي‌كند بيشتر از هر چيز با نام كارهاي مذهبي و كربلايي‌اش شناخته مي‌شود. روح‌الامين كه اعتقاد دارد كربلا واقعه‌اي بسيار بزرگ است و بايد به هر شكل شده آن را معرفي كرد تابلوهاي خود را هم در ابعادي بسيار بزرگ به تصوير كشيده است.

با اين وجود جاي بسي تأسف است كه اين آثار تأثيرگذار و گويا آنگونه كه بايد و شايد مورد استفاده مسئولان فرهنگي و تبليغي كشور قرار نگرفته است؛ آثاري كه مي‌تواند معرف واقعي واقعه سترگ كربلا براي جهانيان و هنر دوستان در كشورهاي مختلف دنيا باشد علناً از سوي مسئولان مربوطه در همه نهادها و سازمان‌ها مورد بي‌مهري قرار گرفته است، اما روح‌الامين هنوز دست از خلق آثارش برنداشته است؛ آثاري كه مخاطبانش براي ديدن كارهاي جديدش لحظه‌شماري مي‌كنند.

بحمدالله ققنوس هنر عاشورايي تولدي دوباره داشته و امسال در فضاي مجازي به غير از آثار حسن روح الامين هنرمندان ديگري نيز آثار هنري زيبايي را به پيشگاه اهل بيت عرضه كردند. هاني انصاري از آن جمله بود كه با دو اثر علي اصغر و كربلا نامش در فضاي مجازي پيچيد؛ همچنين مرضيه ميثمي آزاد با تابلوي عروج حضرت عباس، ‌ناديا ديباج با اثر قمربني هاشم و…

به نظر مي‌رسد هنر عاشورايي با وجود بي‌مهري مسئولان مربوطه كه وظيفه اصلي‌شان حمايت و تشويق از ايجاد چنين آثار هنري تأثيرگذاري در جامعه است، به صورت خودجوش و با ارادت دروني هنرمندان متعهد بار ديگر به كمك فضاي مجازي جان گرفته؛ چراكه هنرمندان با روح لطيف خود به خلق اثر مي‌پردازند و ديده شدن و تأثيرگذاري بر مردم خود يكي از اركان اصلي رشد و تعالي هر هنري است؛ مسئله‌اي كه با وجود كم‌كاري‌هاي هميشگي مسئولان در حوزه فرهنگ تا حدودي با فضاي مجازي جبران شده است.

اما اين مسئله به هيچ وجه از بار مسئوليتي كه به دوش مديران و رسانه‌ها قرار دارد نمي‌كاهد. فراموش نكنيم به گفته مقام معظم رهبري هر پيامي براي ديده شدن بايد در قالب هنر درآيد و هنر تصويرگري و نقاشي از جمله اثرگذارترين و نمادسازترين هنرهاست كه متأسفانه كمتر به آن پرداخته شده است؛ آن هم در كشوري كه پايتخت تشيع و ثابت‌كننده فرهنگ والاي شيعي به دنياست و مي‌بايست بيش از پيش به چنين عرصه مهمي براي تبليغ تشيع پرداخته شود.

انتهای پیام/ جوان