اتهام بازارشکنی علیه صادرکنندگان فولاد در حالی مطرح شده که کل صادرات ایران به اروپا 500 هزارتن بوده و مصرف فولاد این قاره به بالای 200 میلیون تن می‌رسد. ارقامی که مقایسه آن نشان دهنده سیاسی بودن اتهام جدید اروپا علیه ایران است.

به گزارش حرف شما، موضوع بازارشکنی فولاد ایران و شکایت انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا از صادرکنندگان ایرانی از جمله فولاد مبارکه در رابطه با صادرات ارزان یکی از محصولات این شرکت، موضوعی است که در طی ماه‌های اخیر بارها مطرح‌شده و این بار حالت جدی‌تری به خود گرفته است.

این موضوع که در داخل کشور نیز بازتاب گسترده‌ای داشت، موجب واکنش‌های متفاوتی نیز شد. از یک‌سو، برخی از مطرح‌شدن یک پرونده دیگر علیه اقتصاد ایران و تضعیف تولید ملی برآشفتند و آن را اقدامی سیاسی در راستای تلاش غرب در مسیر جنگ نرم قلمداد کردند و عده‌ای نیز با ربط دادن آن به اختلافات داخلی برخی صنایع پایین‌دستی فولاد و فولاد مبارکه، آن را تأییدی بر ادعای خود دانسته و با خرسندی به باز نشر آن پرداختند.

*بازارشکنی (دامپینگ) چیست؟

دام‍پینگ عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج  به قیمتی کمتر از قیمت داخلی که بر سه نوع قابل تقسیم است: دائمی، غارتگر و تصادفی.

دامپینگ مستمر یا دائمی تمایل یک انحصارگر داخلی برای حداکثر کردن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالا در بازار داخلی که فاقد محدودیت‌های تجاری یا هزینه‌های حمل‌ونقل است نسبت به قیمت خارجی که تحت تأثیر رقبای قدرتمند خارجی است ناشی می‌شود در این مورد می‌شود.

دامپینگ مخرب یا غارتگر عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر و یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور. بنابراین بعد از بی‌رقیب شدن در بازار کالای مذکور قیمت‌ها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می‌رود.

دامپینگ تصادفی، عبارت است از  فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی برای تخلیه مازاد پیش‌بینی نشده کالاها به این دلیل که این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نشود، در واقع زمانی که اضافه تولید فروخته شد دامپینگ متوقف می‌شود.

*واقعیت چیست؟

صنعت فولاد ایران در طی سال‌های اخیر، با هدف قرار دادن دو محور درون‌زایی و برون‌نگری به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، صادرات خود را افزایش داد و در سال گذشته موفق به صدور بیش از 4 میلیون تن فولاد شد.

در سال جاری، با مذاکرات صورت گرفته بین شرکت‌های ایرانی و مشتریان اروپایی، این میزان صادرات از رکورد تاریخی خود عبور کرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به رقم 6 میلیون تن نیز برسد.

به گفته عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سال جاری 500 هزار تن بوده و بر همین اساس، ایران پس از چین و هند موفق به کسب رتبه سومین تأمین‌کننده فولاد اروپا شده است.

رضا شهرستانی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه گفت: مصرف فولاد در کشورهای اروپایی به 200 میلیون تن می‌رسد و رقم 500 هزار تنی صادرات ایران در مقابل آن، رقمی نیست.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد بحث دامپینگ فولاد ایران یک موضع‌گیری سیاسی است که از طرف اروپایی‌ها پیگیری می‌شود.

*حساسیت بر سر مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران

بهرام سبحانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با اتهام دامپینگ فولاد مبارکه اظهار کرد: تولید فولاد در ایران مزیت‌های متعددی نظیر منابع سرشار، انرژی گاز در دسترس و نیروی انسانی خبره همراه خود دارد و رقبای ما از جمله اتحادیه اروپا، این مزیت‌ها را به عنوان رقیب برای تولیدات خود می‌دانند.

وی همچنین افزود: تناژ صادراتی ما نسبت به سایر کشورهایی که در ردیف این اتهام قرار گرفته‌اند، عدد قابل توجهی نیست و در حال حاضر کشور چین، هند، برزیل و اوکراین در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند و این موضوع تنها مختص به ایران نیست.

مدیر عامل فولاد مبارکه به اشاره به اقدامات صورت گرفته برای دفاع از صادرات ایران گفت: اقدامات حقوقی برای دفاع در برابر این اتهام صورت گرفته و فولاد مبارکه، وکیلی نیز برای حل این موضوع گرفته است؛ ضمن آنکه آن‌ها مدرکی علیه ایران ندارند بنابراین این اتهام ثابت نمی‌شود.

سبحانی در خاتمه تصریح کرد: بازارهای جایگزین اروپا برای فولاد مبارکه وجود دارد و در صورت لزوم این جایگزینی صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/63062/ 20