دولت ترکیه به دنبال شکایت‌ها در مورد واکنش کند به زلزله‌های روز دوشنبه، اکثر دسترسی‌ها به توئیتر را مسدود کرده است.

به گزارش فراتحلیل نیوز، به دنبال افزایش خشم عمومی نسبت به واکنش دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به زلزله های مرگبار روز دوشنبه، دولت این کشور اکثر دسترسی ها به توئیتر را مسدود کرده است.

NetBlocks، یک گروه رصدی اینترنتی که آزادی‌های شبکه جهانی را دنبال می‌کند، اعلام کرد که این فیلتر روی ارائه‌دهندگان بزرگ اینترنت اعمال شده است.

مردم در حال حاضر نمی توانند از طریق دو تا از سه ارائه دهنده اصلی اینترنت به توئیتر دسترسی داشته باشند. TurkTelekom و Turkcell دسترسی را به طور کامل مسدود کرده اند. Vodafone هنوز هم اجازه دسترسی کندتر را به توئیتر می دهد.

دولت در مورد این ممنوعیت توئیتر اظهار نظری نکرده است. ترکیه قبلاً هم دسترسی به رسانه های اجتماعی را در پی بلایای طبیعی، حملات تروریستی و اعتراضات محدود کرده بود.

کارشناسان، سیاستمداران و مردم از این ممنوعیت انتقاد کرده و گفتند که توئیتر منبع اصلی ارتباطات برای بسیاری از افرادی است که در جستجوی بازماندگان و قربانیان و همچنین برای کمپین های کمک رسانی محلی و سراسری هستند.

بر اساس آمارهای رسمی، در این زمین لرزه ها حداقل ۸ هزار ۵۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. بیش از ۴۹۰۰۰ نفر مجروح شدند و هزاران ساختمان تخریب شدند. اردوغان روز چهارشنبه از شهرهای زلزله زده بازدید کرد و به دلیل واکنش کند دولت از مردم صبر خواست.

پارلمان ترکیه در ماه اکتبر، قوانین گسترده ای را در تلاش برای سرکوب اطلاعات نادرست تصویب کرد. به عنوان بخشی از این اقدام، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید محتوا را حذف کنند و در صورت درخواست، اطلاعات اختصاصی را در اختیار مقامات قرار دهند. شرکت هایی که رعایت نمی کنند ممکن است با کاهش سرعت خدمات خود در ترکیه مواجه شوند.

  • منبع خبر : فارس