اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که این روزها می رود بیشتر و بیشتر امن نوجوانان و جوانان را بگیرد و این در حالی است که آمارها در این خصوص متفاوت است.عده ای می گویند وجود دارد و عده ای با قدرت تکذیب می کنند …

به گزارش حرف شما، اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که این روزها  می رود بیشتر و بیشتر امن نوجوانان و جوانان را بگیرد  و این در حالی است که آمارها  در این خصوص متفاوت است.عده ای می گویند وجود دارد و عده ای با قدرت تکذیب می کنند اما گوشه و کنار خیابان ها و کودکان و نوجوانان سیگار به دست، خود گویای ماجراست.صحبت از اعتیاد دانش آموزان است که مدت ها است به سوژه ای برای تایید و تکذیب های بی پایان مسئولین تبدیل شده است.

درباره اعتیاد کودکان برخی از سازمان های مردم نهاد مدعی می‌شوند که ۷۳ درصد از کودکان مبتلا به اعتیاد، پسر و ۲۷ درصد از آنها دختر هستند. از لحاظ وضعیت تحصیلی نیز ۳۱درصد از آنها به سن مدرسه نرسیده‌اند، ۳۶ درصد مدرسه نرفته‌اند، ۲۰ درصد ترک تحصیل کرده‌اند و ۱۳ درصد در حال تحصیل هستند که اغلب در مقطع دبیرستان درس می‌خوانند.
هنوز از یادها نرفته است که وقتی ازحمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم درباره تعداد دانش‌آموزان معتاد پرسیدند، گفت: «دانش‌آموز معتاد؟ نداریم» و بعد صورتش را به ضبط صوت‌های آنها نزدیک‌تر کرد و گفت: «نداریم. دانش‌آموزی که معتاد باشد که دیگر دانش‌آموز نیست.»

بعد‌ها که دولت عوض شد، حرف آقای وزیر جدید هم‌ همان بود: «دانش‌آموز معتاد نداریم. اگر هم کسی معتاد باشد، در خانه معتاد شده و بعد دانش‌آموز شده.»

آمارها چه می گویند؟

در این میان ضد و نقیض های آماری در این خصوص همچنان ادامه دارد. درباره اعتیاد کودکان برخی از سازمان های مردم نهاد مدعی می‌شوند که ۷۳ درصد از کودکان مبتلا به اعتیاد، پسر و ۲۷ درصد از آنها دختر هستند. از لحاظ وضعیت تحصیلی نیز ۳۱درصد از آنها به سن مدرسه نرسیده‌اند، ۳۶ درصد مدرسه نرفته‌اند، ۲۰ درصد ترک تحصیل کرده‌اند و ۱۳ درصد درخرداد ماه امسال بود که بالاخره تابوی پذیرش نوجوانان معتاد شکست و «محمدرضا آذرنیا»، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خبر داد: دانش‌آموزان معتاد به یک بیمارستان مخصوص فرستاده می شوند.با این حال آموزش و پرورشی ها هنوز هم اعتیاد دانش ‌آموزان را تایید نکرده اند تا مشکل به راه حل قطعی برسد.
حال تحصیل هستند که اغلب در مقطع دبیرستان درس می‌خوانند. اغلب کودکان درگیر اعتیاد به کار اجباری مشغولند، ۶۷ درصد کودکان معتاد کار می‌کنند. در این میان ۳۰ درصد به گدایی، شش درصد زباله‌گردی و پنج درصد به فال فروشی اشتغال دارند؛ همچنین حدود ۲۰ درصد هم به موادفروشی و سرقت می‌پردازند و مابقی نیز به انواع مشاغل سخت و کاذب دیگر مشغول هستند.

تابو شکست اما…

با این حال اما، خرداد ماه  امسال بود که بالاخره تابوی پذیرش نوجوانان معتاد شکست و «محمدرضا آذرنیا»، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خبر داد: دانش‌آموزان معتاد به یک بیمارستان مخصوص فرستاده می شوند.

او در آن روزها گفت که ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در حال شناسایی و درمان دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر است و بیمارستان مخصوصی برای درمان این دانش‌آموزان در نظر گرفته و درمان آنها را به صورت متمرکز انجام می‌دهد: «نرخ شیوع اعتیاد در مدارس تهران ١,٢‌درصد است و در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

به تازگی نیز معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرده: تقاضای درمان اعتیاد در افراد زیر ۱۸ سال افزایش یافته؛ به همین علت درحال گسترش الگوی درمان اعتیاد کودکان هستیم.
در حال شناسایی دانش‌آموزانی هستیم که درگیر مصرف مواد‌مخدر هستند. سعی کردیم مخفی‌کاری و پنهان‌کاری در این قشر را کنار بگذاریم.»

با این حال آموزش و پرورشی ها هنوز هم اعتیاد دانش ‌آموزان را تایید نکرده اند تا مشکل به راه حل قطعی برسد. هر چند که ستاد مبارزه با مواد مخدر حالا سه سالی می‌شود که با دادن آمارهای مختلف از دانش‌آموزان معتاد از وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌خواهد که برنامه جدی‌تری را برای این موضوع در نظر بگیرد، اما این آمارها  معمولا مسئولان آموزش‌و‌پرورش را به تعجب و حتی انکار وا می‌دارد.

در هر حال آمارها خود گویا است . به تازگی نیز معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرده:  تقاضای درمان   اعتیاد در افراد زیر ۱۸ سال افزایش یافته؛ به همین علت درحال گسترش الگوی درمان اعتیاد کودکان هستیم.

باید به این نکته توجه کرد که مشکل استفاده دانش‌آموزان از موادمخدر یک مشکل فرهنگی عمیق است که نیاز به ریشه‌یابی دارد و باید خیلی عمیق‌تر، جدی تر و علمی تر به آن پرداخته شود اما کاری که همواره آموزش‌و‌پرورش انجام داده تا امروز این بوده که اگر مشکل را هم به نوعی پذیرفته، در دوران دبیرستان نظارت‌ها و کنترل‌ها را بیشتر کرده است اما نظارت و کنترل چاره کار نیست چرا که تجربه ثابت کرد وقتی شخصیت یک نفر شکل می‌گیرد و آگاهانه سراغ موادمخدر می رود اگر تحت بیشترین کنترل‌ها هم باشد، باز خلوتی پیدا می‌کند که در آن مواد مصرف کند و بنابریان این مشکل باید ریشه ای حل شود.
محسن روشن پژوه گفته: براساس این الگو درمان در کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال با روش علمی و استاندارد در مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی به اجرا درخواهد آمد. این الگو تحت پوشش یک تیم درمانی شامل پزشک، روانشناس، مددکار و… است. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نوع درمان را در این الگو احصا و پروتکل آن را تدوین کردیم، اظهار کرده: ما آماده‌ایم که در سال جاری این الگوی درمانی برای کودکان و نوجوانان را توسعه دهیم.

به این ترتیب به نظر می رسد تابوی اعتیاد کودکان و نوجوان کم کم شکسته می شود و حالا باید دنبال راه حل بود و ای کاش آموزش و پرورشی ها نیز رواج اعتیاد در دانش آموزان را تکذیب نمی کردند تا می شد محیط مدرسه را از اعتیاد پاک کرد. برای حل هر مشکل اولین قدم پذیرش ان است و این نکته ای است که برای مشکل اعتیاد نوجوانان باید به آن توجه ویژه کرد.

در هر حال باید به این نکته توجه کرد که  مشکل استفاده دانش‌آموزان از موادمخدر یک مشکل فرهنگی عمیق است که نیاز به ریشه‌یابی دارد و باید خیلی عمیق‌تر، جدی تر و علمی تر به آن پرداخته شود  اما  کاری که همواره آموزش‌و‌پرورش انجام داده تا امروز  این بوده که اگر مشکل را هم به نوعی پذیرفته، در دوران دبیرستان نظارت‌ها و کنترل‌ها را بیشتر کرده است اما نظارت و کنترل چاره کار نیست چرا که تجربه ثابت کرد وقتی شخصیت یک نفر شکل می‌گیرد و آگاهانه سراغ موادمخدر می رود اگر تحت بیشترین کنترل‌ها هم باشد، باز خلوتی پیدا می‌کند که در آن مواد مصرف کند و بنابریان این مشکل باید ریشه ای حل شود.

انتهای پیام/ تسنیم