در یک روند قابل تأمل و مشکوک، اپلیکیشنی که این روزها به عنوان جانشین واتس اپ، از سوی برخی رسانه‌ها به مردم القاء می شود، اپلیکیشنی است که در سال ۲۰۱۴ توسط یکی از بنیان‌گذاران واتس اپ تاسیس شده است!

فرا تحلیل نیوز /رضا صفری: یکی از خبرهای داغ فضای مجازی در روزهای گذشته این بوده که اخیراً واتس‌اپ اعلام کرده است  که کاربران باید با اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان با فیس‌بوک موافقت کنند و در اعتراض به این موضوع، موج کوچ جهانی به سایر پیام‌رسان‌ها آغاز شده است. البته این شرکت آمریکایی زیرمجموعه فیس‌بوک، به تازگی گفته است که به‌روزرسانی سیاست حریم خصوصی این پیام رسان قرار است به افراد در مدیریت حساب‌های تجاری خود کمک کرده و قرار نیست دست واتساپ را در به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی با فیس‌بوک باز کند.
اما چند نکته کوتاه در این باره گفتنی است:

یک.
 تقریباً هفت سال قبل بود که فیسبوک، واتس اپ را خریداری کرد. رقمی که در آن زمان برای خرید این پیامرسان ذکر شد، عدد ۱۹ میلیارد دلار بود! چه واتس اپ اطلاعات خود را با فیسبوک به اشتراک بگذارد و چه نگذارد، مدت هاست که این پیامرسان، زیر نظر شرکت فیسبوک فعالیت می کند. بنابراین به نظر می رسد شاهد یک بازی بی معنا از سوی رسانه ها هستیم.

ضمن اینکه همه پیامرسان های آمریکایی، باید مطیع محض قوانین و سازمان ها و نهادهای آمریکایی باشند. علاوه بر اینکه در حالت عادی، ما آنها را مانند تارهای عنکبوت می دانیم که در همه جای جهان جا خوش کرده و ایالات متحده نیز از آنها در جهت اهداف خود بهره برداری می کند.

دو. جالب است بدانیم که در یک روند قابل تأمل و مشکوک، اپلیکیشنی که این روزها به عنوان جانشین واتس اپ، از سوی برخی رسانه ها به مردم القاء می شود، اپلیکیشنی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط یکی از بنیان‌گذاران پیام‌رسان واتس اپ تاسیس شده است!

سه. به موازات جوی که به واسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بوق و کرنا می شود، متأسفانه عده ای از رسانه های فریب خورده در داخل نیز به موازات آنها مشغول انداختن مردم به چاه دیگری بوده و به جای حمایت از پلتفرم های ایرانی و مطالبه گری از مسئولان فضای مجازی برای پایان دادن به بازی های گذشته، برای جا بازکردن یک پیامرسان آمریکایی در کشور رپرتاژ رفته و  پی در پی خبر از کوچ جهانی مردم می دهند!

چهار. امروز که به هر دلیلی مردم در حال خارج شدن از واتس اپ هستند، این هنر باید در مسئولین و جریان رسانه ای باشد که مردم را به حمایت از جوانان نخبه ایرانی تشویق کنند و برای این کوچ برنامه ریزی کرده و میدان را به دست دیگران ندهند.

پنج. اگر مسئول فضای مجازی ما، همانقدر که برای کیفیت اینستاگرام و یا شکستن رکورد لایو اینستاگرام در فینال لیگ قهرمانان آسیا نگران بود، برای آینده فناوری ایران و رشد پیامرسان های ایرانی تلاش می کرد و دل می سوزاند، قطعاً فضای مجازی کشور شاهد وضعیت امروز نبود.

شش. ظاهراً عده ای در داخل کشور دوست دارند که دوباره همان دور و تسلسل تکراری رخ دهد و مردم را به سمت یک پیامرسان خارجی دیگر سرازیر کنند. این موضوع هم به نفع دولت خواهد بود و می تواند از مسئولیت های ذاتی خود یعنی رشد عرصه های مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مثل تولید و یا حمایت از پلتفرم های داخلی شانه خالی کند.