بازارهای مالی اصفهان در آخرین روز کاری هفته رمق روز قبلی را از خود نشان نداده و به‌ نوعی، تب‌ و تاب روزهای گذشته فرونشست و در معاملات روز گذشته بازارهای مالی مشاهده نشد.

به گزارش حرف شما، بازارهای مالی اصفهان در آخرین روز کاری هفته رمق روز قبلی را از خود نشان نداده و به‌ نوعی، تب‌ و تاب روزهای گذشته فرونشست و در معاملات دیروز بازارهای مالی مشاهده نشد.

مهم‌ترین اخبار رسانه‌های اقتصادی به دستگیری مدیرعامل سابق بانک دی، حذف هدف ۷ درصدی بیکاری در برنامه ششم توسط دولت، صحبت‌های طیب‌نیا در مورد FATF و اختلاف اعضای اوپک بر سر مدیریت بازار نفت اختصاص داشت و در پی آن بازار سرمایه رشد کرد، قیمت دلار ثابت ماند و قیمت سکه باز هم رشد کرد.

*کاهش هیجان و بازگشت دوباره رکود

معاملات ابتدای صبح بورس رنگ و بوی معاملات روز قبل را داشت اما این هیجان پایداری لازم را نداشت و به‌ سرعت فروکش کرد. به گفته فعالان بازار و همان‌گونه که روز قبل نیز اشاره شد، مثبت روز قبل ناشی از ورود نهادهای حامی بورس ازجمله صندوق توسعه بازار سرمایه به معاملات بود که ادامه نیافت و از همین، کاهش تقاضا به‌ سرعت در مقابل افزایش عرضه‌ها نمود پیدا کرد.

معاملات با صف خرید در گروه پالایشگاهی و تقویت تقاضا در گروه خودرویی آغاز شد اما با گذر زمان، کلیه صفوف خرید مهم بازار عرضه شد و خودرویی‌ها نیز به صفر قیمتی بازگشتند.

بیشترین حجم معاملات به بانک پاسارگاد اختصاص داشت که ناشی از معاملات بلوکی بود و بیشترین حجم معاملات خرد نیز در سایپا ثبت شد.

یکی از کارگزاران حاضر در تالار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: وضعیت بازار روز گذشته مجدداً بازگشتی بود به حالت روزهای قبل و اتفاق نامبارک این روزها، کاهش حجم معاملات در نمادهای بزرگ و مطرح بازار است و این یعنی اعتماد به کلیت بازار تا حد زیادی ازدست‌رفته است.

وی در ادامه افزود: برای مثال در فولاد مبارکه طی هفته‌های اخیر شاهد کاهش حجم معاملات بوده‌ایم و قیمت این سهم از ۱۳۰ به ۱۱۸ تومان فعلی تقلیل یافته و این در حالی است که شرکت از نظر سودآوری، صادرات و طرح‌های توسعه در وضعیت مناسبی به سر می‌برد اما تغییر رفتار بازار موجب شده سهم‌های بزرگ و اصطلاحاً بنیادی کنار گذاشته‌شده و نقدینگی به سمت تک سهم‌های کوچک و اصطلاحاً سفته‌بازی سوق پیدا کند.

*تثبیت قیمت دوروزه شد

بازار ارز معاملات کم‌تحرکی را تجربه کرد و قیمت دلار در بازار آزاد اصفهان در ۳ هزار و ۵۵۵ تومان باقی ماند. این در حالی است که قیمت ارز مبادله‌ای در سامانه بانک مرکزی به ۳ هزار و ۱۲۸ تومان رسید و با این در جا زدن دلار آزاد، شکاف قیمتی دلار آزاد و مبادله‌ای بار دیگر کاهش یافت.

یورو این بار روند صعودی به خود گرفت و قیمت آن از ۴ هزار تومان فراتر رفت. قیمت پوند نیز بدون تغییر در ۴ هزار ۷۷۵ تومان باقی ماند.

در حال حاضر سقف قیمتی دلار در ۳ هزار و ۵۶۵ تومان قرار دارد و به گفته فعالان بازار طی روزهای آتی این سقف مانع از رشد کوتاه‌مدت خواهد شد.

*حرکت معکوس سکه و ترس از ایجاد حباب

باوجود تثبیت قیمت دلار در معاملات و کاهش ۲ دلاری قیمت طلای جهانی، بازهم قیمت سکه در بازار افزایش یافت و این بار سکه نقدی با ۳ هزار تومان رشد به یک‌میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسید.

قیمت نیم‌سکه با هزار تومان رشد به ۵۷۴ هزار تومان رسید و رشد ۲ هزارتومانی قیمت در ربع‌سکه موجب ثبت قیمت ۳۰۲ هزارتومانی شد.

قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز با ۵۰۰ تومان رشد، ۱۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شد.

انتهای پیام/ فارس