تأثیری عمیق بر فرهنگ با طرح‌های خیالی پرزرق و برق و در سایه سکوت و کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی بر روی آینده‌سازان این مملکت ایجاد می‌شود که کسی نمی‌تواند منکر آن باشد.

به گزارش حرف شما، در هر برهه از زمان بازار در تب و تاب اتفاقی داغ می‌شود همچون شب یلدا، خرید عید نوروز و خرید مدارس.

اگر در خانه‌ای دانش‌آموز نباشد، تنها با نگاهی به خیابان‌ها و مغازه‌ها می‌توان بوی ماه مهر را استشمام کرد.

این روزها خانواده‌ها سعی می‌کنند نیازهای فرزندان خود، برای حضور در مدارس را به بهترین شکل ممکن فراهم کنند از لباس فرم مدارس گرفته تا کیف، کفش و لوازم‌التحریر.

لوازم‌التحریری که این روزها بسیار فانتزی تر از دفاتر با برگ‌های کاهی، خودکارهای ساده که تنها سه رنگ سیاه، آبی و قرمز داشتند، پاکن‌هایی که به‌جای پاک کردن باعث سیاه شدن دفترها می‌شد و دیگر لوازم‌التحریر دهه‌های شصت و پنجاه هستند.

در سایه سکوت و کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی، فرهنگمان به تاراج می‌رود

لوازم‌التحریر فانتزی که تداعی‌کننده کارتن‌های پرنس و پرنسس‌های غرب است، چه قاچاق و چه به‌واسطه تولید داخلی دست‌به‌دست در میان آینده‌سازان این مملکت می‌چرخند.

زرق و برق این لوازم‌التحریر هر چشمی را خیره می‌کند، تصاویر زنان و مردانی که تلفیق آن‌ها با رنگ‌های چشم‌نواز حتماً آرزوی هر دختربچه و پسربچه ایرانی است که شبیه آن‌ها باشند.

تأثیری عمیق بر فرهنگی عمیق‌تر به‌واسطه این المان‌های فانتزی پرزرق و برق در سایه سکوت و کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی ایجاد می‌شود که کسی نمی‌تواند منکر آن باشد.

ولنگاری فرهنگی در زیر پوسته مدارس در حال قوت گرفتن است

سؤال اساسی این است چه باید کرد؟ در این بازار داغ سود و فروش، تنوع و زیبایی، زرق و برق و دنیای فانتزی جای توجه به ولنگاری فرهنگی که دغدغه مهم رهبر انقلاب است کجاست؟ حواسمان هست که ولنگاری فرهنگی در زیر پوسته مدارس در حال قوت گرفتن است و آینده‌سازانمان ضد ارزش‌ها را به‌عنوان ارزش در قالب لوازم‌التحریر دریافت می‌کنند؟

۲۰ اکیپ بر لوازم‌التحریر قاچاق و برندهای غیرقانونی نظارت دارند

سید نعیم امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در آستانه بازگشایی مدارس ۲۰ اکیپ بازرسی در سطح چهارمحال و بختیاری فعال شده که یکی از وظایف آن‌ها نظارت بر لوازم‌التحریر قاچاق، برندهای غیرقانونی و اجناس خارجی بدون مجوز در سطح بازار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این گشت‌ها در حقیقت از ۱۵ شهریورماه در سطح این استان فعال بودند گفت: همزمان با شروع فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های این استان که به جهت بازگشایی مدارس انجام می‌شود شدت نظارت این گشت‌ها دوچندان شده و این روند تا ۱۰ مهر ماه ادامه دارد.

این مسؤول با بیان اینکه یک هزار و ۲۰ مرکز فروش فوق‌العاده ازجمله مغازه‌ها کار خدمت‌رسانی به مردم چهارمحال و بختیاری را در این ایام انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: اکیپ‌های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان بر کار کلیه این واحدها نظارت داشته و مدام به آن‌ها سرکشی می‌کند.

مراکز مشمول طرح فروش فوق‌العاده باید اجناس تولید ایران یا اجناس خارجی مورد تأیید را عرضه کنند

امامی افزود: کلیه مراکزی که مشمول طرح فروش فوق‌العاده هستند لازم است اجناس تولید ایران یا اجناس خارجی مورد تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان را به فروش رسانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: گشت‌های بازرسی این سازمان علاوه بر مقابله با جنس قاچاق، بروی طرح‌های لوازم‌التحریر به جهت عدم استفاده از عکس‌های نامربوط و یا طرح‌های مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی نظارت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدام به جمع‌آوری این اجناس از سطح مغازه‌ها خواهند کرد.

دستگاه مشخصی بر تولید و توزیع لوازم‌التحریر در کشور نظارت ندارد

بهروز امیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: واقعیت این است که دستگاه مشخصی مسؤولیت تهیه و توزیع لوازم‌التحریر را در کشور به عهده ندارد و آموزش و پرورش در واقع نمی‌تواند زیاد در این موضوع دخالت داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این اداره کل توانسته است روی بحث پوشاک و فرم مدارس دانش آموزان ورود پیدا کند و این موضوع در شورای آموزش و پرورش این استان تصویب شد گفت: در همین راستا سعی شد در هر شهرستان و منطقه‌، ستادی با محوریت و مسؤولیت فرمانداران درزمینهٔ ایجاد هماهنگی در مدل، رنگ، جنس و قیمت مناسب فرم مدارس تشکیل شود تا متولی اجرای این امر باشد.

این مسؤول با بیان اینکه آموزش و پرورش این استان درزمینهٔ سرویس مدارس نیز اقداماتی انجام داد و این موضوع در حال حاضر بسیار رضایت‌بخش است خاطرنشان کرد: این اقدام با هماهنگی با پلیس راهور، شهرداری و… صورت گرفت تا ماشین‌ها و رانندگانی که به کار گرفته می‌شوند مؤلفه‌های لازم را به لحاظ اخلاقی راننده و به لحاظ فنی خودروها داشته باشند.

امیدی افزود: هیچ‌کدام از اقدامات ذکرشده در شرح وظایف این اداره کل نبوده ولی به دلیل کمبودهایی که در این زمینه حس می‌شد اقداماتی انجام داده شده است ولی در بحث لوازم‌التحریر چندان نتوانستیم و نمی‌توانیم دخالت داشته باشیم که یکی از دلایل این موضوع عدم تعریف آن در شرح وظایف این سازمان است.

نمی‌توان منکر وجود مارک‌ها، لوگوها و طرح‌هایی در بازار شد که مورد نظر آموزش و پرورش نیستند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری موضوع دیگر را وجود مدعیانی چون بازاریان و اصناف فروش لوازم‌التحریر در این زمینه دانست و تأکید کرد: نمی‌توان منکر وجود مارک‌ها، لوگوها و طرح‌هایی در بازار شد که مورد نظر آموزش و پرورش نیستند و تنها کاری که از عهده ما برمی‌آید فرهنگ‌سازی و ارائه پاره‌ایی توضیحات به مدیران و معلمان مدارس است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاع دقیقی از میزان وجود لوازم‌التحریر با المان‌های ملی و مذهبی در بازار در دست نیست تصریح کرد: سازمان‌های نظارتی چون اصناف، سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات حکومتی باید در این بحث وارد شده چراکه در حقیقت برخورد با این معضل وظیفه آموزش و پرورش نیست بلکه تنها در حوزه فرهنگی می‌توانیم با مدیران، معلمان و دانش آموزان گفت‌وگو کنیم.

بازار به‌واسطه افراد سودجو از المان‌های خارجی و مغایر فرهنگ ایرانی پر شده است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به پر شدن زودرس و مکفی بازار از این اقلام به‌واسطه افراد سودجو که تنها به دنبال منافع مالی خود هستند اشاره و خاطرنشان کرد: وجود این طرح‌ها و المان‌های خارجی و بعضاً مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی حتماً بر روی دانش‌آموزان تأثیر خواهد داشت چراکه هر کلمه‌ایی، هر نقطه‌ای، هر شکلی و هر تصویری، اگر بر اساس فرهنگ ملی – مذهبی ما نباشد و فرهنگ بیگانه به دنبال آن باشد که منظور خاصی را نیز یدک بکشد و بخواهد فرهنگ ما را تخریب کند قطعاً آثار زیادی در بر خواهد داشت.

امیدی اقدام قوی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی را در بحث لوازم‌التحریر ضروری عنوان و ادامه داد: متأسفانه شاهدیم که بچه‌ها بیشتر به سمت این طرح‌ها تمایل دارند و به‌نوعی آن‌ها را قهرمانان خود می‌دانند در صورتی قهرمانان زیادی در کشور و فرهنگ خود داریم که به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

فکری به حال انبارهای انباشته با اجناس و طرح‌های خارجی کنید

یکی از فروشندگان لوازم‌تحریر در شهر شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: همه اجناسی که در این مغازه وجود دارد، تولید داخل و بر مبنای فهرست اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان چهارمحال و بختیاری هستند.

این فروشنده لوازم‌التحریر در شهرکرد با اشاره به اینکه البته اجناسی از قبل در مغازه وجود دارد که اغلب چینی، زیبا و فانتزی اما بدون کیفیت هستند گفت: اجناس ایرانی زیبا و فانتزی هم که می‌توانند نقش خوبی در این زمینه داشته باشند، به‌تازگی وارد بازار شده‌اند اما طول می‌کشد تا در میان بچه‌ها جای خود را باز کند البته این موضوع چند سالی است که در دستور کار مسؤولان قرار دارد.

جلوگیری از ورود طرح‌های خارجی به جایگزینی محصولات ایرانی کمک می‌کند

وی با بیان اینکه امسال بچه‌ها به نسبت کمتر به دنبال طرح‌های خارجی بودند ولی باز هم برخی بخاطر اینکه هنوز طرح‌های قبلی در ذهنشان است به سمت آن‌ها تمایل نشان می‌دهند خاطرنشان کرد: به مرور اگر جلوی ورود طرح‌های خارجی گرفته شود و طرح‌های داخلی جایگزین آن گردد بهتر است کما اینکه این موضوع از سه سال پیش کلید خورده ولی هنوز انبارها از اجناس با طرح‌های خارجی انباشته شده است.

این فروشنده لوازم‌التحریر در شهرکرد افزود: بعضاً دیده شده که حتی کارخانه‌هایی در خود ایران وجود دارند که برای کسب سود بیشتر طرح‌های مغایر با فرهنگ ایرانی تولید می‌کنند.

وی فروش دفاتر با تصویر اساطیر کهن ایرانی چون رودابه، رستم و… را بسیار کم دانست و تأکید کرد: اگر درزمینهٔ المان‌ها و قهرمانان ایرانی فرهنگ‌سازی شود و اگر در این خصوص کار شود قطعاً مورد پسند بچه‌ها قرار خواهند گرفت.

بیشترین الگوپذیری بچه‌ها از صدا و سیما و تلویزیون است

یکی از اولیای دانش آموزان که در حال خرید لوازم‌التحریر برای فرزند خود بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: فرزند من بیشتر به طرح روی جلد دفاتر توجه می‌کند لذا جنس لوازم‌التحریر و اینکه تولید خارج و داخل باشد و یا اینکه از مجاری قاچاق وارد بازار شده باشد اصلاً مهم نیست.

این مادر با اشاره به اینکه فرزندش دختر است و کارتن‌هایی که شخصیت پرنسس در آن‌ها وجود دارد را بسیار می‌پسندد به همین دلیل به سمت تصاویر دخترانه علاقه نشان می‌دهد تصریح کرد: من تاکنون هیچ تلاشی برای آشنایی فرزندم با قهرمانان ایرانی انجام نداده‌ام و عقیده دارم که بچه‌ها بیشترین الگوپذیری را از صدا و سیما و تلویزیون دارند.

وی دلیل دیگر رغبت فرزندش به طرح‌های خارجی را استفاده از کارتن‌های زبان‌اصلی برای تقویت زبان انگلیسی عنوان و خاطرنشان کرد: همین امر نیز دلیلی برای تمایل دخترم به سمت و سوی لوازم‌التحریر با طرح‌های شاهزاده‌های خارجی است.

معرفی قهرمانان ملی و مذهبی از سوی دستگاه‌های فرهنگی به‌ طور جدی صورت نگرفته است

یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌التحریر در شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: لوازم‌التحریری که در بازار است در واقع همان چیزهایی است که زمینه‌سازی فرهنگی آن با تولید فیلم‌ها و کارتن‌ها شده است و اکنون وارد بازار شده‌اند و بچه‌های نیز ناخواسته به سمت آن‌ها می‌روند در واقع آن‌ها قبلاً به‌جای ما فرهنگ‌سازی کرده‌اند و ما فقط دست و پای الکی می‌زنیم.

وی با بیان اینکه چند سال پیش کارتنی با عنوان پهلوانان در کشور ساخته شد که بسیار مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفت ادامه داد: همچنین دفاتری با طرح‌های این کارتن نیز روانه بازار شد که بچه‌ها این طرح‌ها را بسیار دوست داشتند و به دنبال آن می‌آمدند اما در حال حاضر بچه‌ها تنها شخصیت‌های کارتن‌های خارجی را می‌شناسند و قاعدتاً به دنبال همین‌ها هستند.

وی در ادامه بیان داشت: دستگاه‌های فرهنگی در کشور هیچ زمینه‌سازی به لحاظ فرهنگی انجام نداده‌اند و تا یک پیشینه ذهنیتی از طرحی نداشته باشیم هیچ‌وقت به دنبال آن نخواهیم رفت برای مثال وقتی بچه‌ها قهرمانی چون تختی را نشناسند به دنبال آن نخواهند رفت.

فروشنده لوازم‌التحریر تأکید کرد: در ایران داستان‌هایی چون شاهنامه داریم که هیچ کجای دنیا مشابه آن وجود ندارد اما نه صدا و سیما به لحاظ ساخت کارتن و انیمیشن‌های زیبا و فانتزی که مورد پسند بچه‌ها قرار گیرد به دنبال آن‌ها می‌رود و نه دیگر نهادهای فرهنگی سعی در شناخت آن‌ها به مردم دارند.

جامعه روند آموزش‌های خانواده‌ها را تغییر می‌دهد

این فروشنده لوازم‌التحریر در شهرکرد با اشاره به اینکه برخی از لوازم‌التحریر با طرح‌های خارجی تولید ایران است افزود: مدتی دفاتری با عکس شهدای هسته‌ایی وارد بازار شد که البته مخاطبین خاص خود را داشت، طرح خوبی بود ولی باز هم کم‌کاری صورت گرفته بود.

این فرد با بیان اینکه یک دفتر با طرح کارتن‌های خارجی ۱۰ دقیقه‌ایی به فروش می‌رسد ولی طرح‌های ایرانی را چون بچه‌ها شناختی نسبت به آن ندارند زمان زیادی طول می‌کشد تا به فروش برسد گفت: نقش خانواده‌ها در مقابل جامعه بسیار ناچیز است هر چیزی که در خانواده آموزش داده شود در جامعه و مدرسه تغییر خواهد کرد خانواده‌ها هر چقدر تلاش کنند باز هم زور جامعه بیشتر است.

فروشنده لوازم‌التحریر با اشاره به اینکه نمی‌توان مشخص کرد جنسی که در بازار موجود است ایرانی است یا قاچاق و در واقع نمی‌دانیم این اجناس از کجا آمده بیان داشت: جنس قاچاق در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مشخص نمی‌شود چون معلوم نیست، باید دید این اجناس از چه کانالی وارد بازار می‌شوند، لازم است در مبادی مرزی جلوی آن گرفته شود وقتی وارد بازار شود که دیگر مشخص نیست حتی شاید همه اجناسی که در حال حاضر در بازار هستند قاچاق باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بحث طرح‌ها و تولیدات خارجی لوازم‌التحریر موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن رد شد.

همان‌طور که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر ورود جدی در بحث فرم مدارس داشت، آیا روا نیست اکنون که کشور مورد هجمه فرهنگی شدید قرار گرفته آموزش و پرورش وارد عمل شده و با تعامل با اصناف و بازاریان این مشکل را حل کند؟

وظیفه انیمیشن‌سازان و تولیدکنندگان آثار برای کودکان در صدا و سیما برای شناساندن شهدا که قهرمانان ملی ایران هستند، قهرمانان ورزشی و همچنین مردان و زنان بزرگ تاریخ این مرز و بوم به کودکان چیست؟ و آیا توانسته‌اند در این امر مهم فعالیت مؤثری داشته باشند؟

با اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به مسئله جنگ نرم و ولنگاری فرهنگی اشاره کرده‌اند و به مسئولان فرهنگی در این زمینه هشدار داده‌اند چرا هنوز هیچ نهادی برای توزیع و تولید لوازم‌التحریر مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی وجود ندارد و با عرضه این محصولات، فرهنگ غرب به خورد کودکانمان داده می‌شود؟

باید مراقبت از مرزها برای جلوگیری از ورود جنس قاچاق بیشتر و هدفمندتر باشد تا جلو ورود این موارد گرفته شود، چون قاچاق بودن جنسی که در مغازه‌ها عرضه می‌شود، مشخص نیست، قطعاً این نظارت‌ها باید به مرزها انتقال یابد.

 

انتهای پیام/ فارس