سالهاست وقتی سخن از محرم و عاشورا میشود تنها تابلوی هنری که به ذهنها متبادر میگردد عصر عاشورای استاد فرشچیان است.
به گزارش حرف شما، سالهاست وقتی سخن از محرم و عاشورا میشود تنها تابلوی هنری که به ذهنها متبادر میگردد عصر عاشورای استاد فرشچیان است. تابلویی که البته دور از واقع نیست اگر بگوییم خارج از جادوی قلم و خلوص نیت استاد، دیده شدن آن در قالب تصاویر، پوسترها و کپیهای مختلف در فضای حقیقی و مجازی باعث شد تا خاطرهای مشترک برای ایرانیان حتی شیعیان جهان ساخته شود و به نمایی از عصر عاشورای حسینی تبدیل گردد.
در این زمینه البته بدون شک هنرمندان مسلمان خصوصاً در ایران با توجه به هنر اصیل خود به اشکال مختلف به کربلا و محرم ادای دین کردهاند، اما متأسفانه با وجود اثرگذاری بالای هنرهای تصویری، اغلب آن آثار زیبا و دیدنی توسط سازمانها و نهادها و ارگانهای دولتی به اشکال مختلف حبس و آرشیو میشوند. از نگهداری آثار در موزههای مختلف گرفته تا انتشار محدود کتابها و کتابچهها و نبود تجدید چاپ یا نشر آزاد هنر هنرمندان متعهد مسلمان در جامعهای که به تأثیر آن نیازمند است؛ البته در سالهای اخیر هنرمندان جوان و متعهد کارهای خوبی از خود در فضای مجازی منتشر کردهاند که تا حدودی این فقر تصویری را جبران نموده است اما همان طور که گفته شد حبس آثار توسط ارگانها و نهادها مسئلهای رنجآور و نگرانکننده است.
چنانچه استاد سعید رازقی از استادان مطرح و بنام تصویرگری، نقاشی کمیک استریپ و… از این اتفاق با گلایه و ناراحتی حرف میزند و میگوید چرا باید اثری که هنرمند با دل خود برای دیده شدن و شناساندن اهل بیت به مردم خلق کرده در انبارهای سازمانها و نهادهای دولتی خاک بخورد.
این گلایه استاد رازقی انصافاً حرف حقی است که ما نیز بارها به آن پرداختهایم اما امسال محرم نیز هنرمندان تصویرگر به اشکال مختلف دین خود را به کربلا و محرم ادا کردند. نامآشناترین نقاش چیرهدست هنر کربلا که در رسانههای مختلف از او و آثار اعجابآورش نام بردهاند، حسن روحالامین شگفتیساز هنر عاشورایی بود؛ او که در چند سال اخیر آثار مختلفش از جمله مقتل مو به تن هر بینندهای راست میکند بیشتر از هر چیز با نام کارهای مذهبی و کربلاییاش شناخته میشود. روحالامین که اعتقاد دارد کربلا واقعهای بسیار بزرگ است و باید به هر شکل شده آن را معرفی کرد تابلوهای خود را هم در ابعادی بسیار بزرگ به تصویر کشیده است.
با این وجود جای بسی تأسف است که این آثار تأثیرگذار و گویا آنگونه که باید و شاید مورد استفاده مسئولان فرهنگی و تبلیغی کشور قرار نگرفته است؛ آثاری که میتواند معرف واقعی واقعه سترگ کربلا برای جهانیان و هنر دوستان در کشورهای مختلف دنیا باشد علناً از سوی مسئولان مربوطه در همه نهادها و سازمانها مورد بیمهری قرار گرفته است، اما روحالامین هنوز دست از خلق آثارش برنداشته است؛ آثاری که مخاطبانش برای دیدن کارهای جدیدش لحظهشماری میکنند.
بحمدالله ققنوس هنر عاشورایی تولدی دوباره داشته و امسال در فضای مجازی به غیر از آثار حسن روح الامین هنرمندان دیگری نیز آثار هنری زیبایی را به پیشگاه اهل بیت عرضه کردند. هانی انصاری از آن جمله بود که با دو اثر علی اصغر و کربلا نامش در فضای مجازی پیچید؛ همچنین مرضیه میثمی آزاد با تابلوی عروج حضرت عباس، نادیا دیباج با اثر قمربنی هاشم و…
به نظر میرسد هنر عاشورایی با وجود بیمهری مسئولان مربوطه که وظیفه اصلیشان حمایت و تشویق از ایجاد چنین آثار هنری تأثیرگذاری در جامعه است، به صورت خودجوش و با ارادت درونی هنرمندان متعهد بار دیگر به کمک فضای مجازی جان گرفته؛ چراکه هنرمندان با روح لطیف خود به خلق اثر میپردازند و دیده شدن و تأثیرگذاری بر مردم خود یکی از ارکان اصلی رشد و تعالی هر هنری است؛ مسئلهای که با وجود کمکاریهای همیشگی مسئولان در حوزه فرهنگ تا حدودی با فضای مجازی جبران شده است.
اما این مسئله به هیچ وجه از بار مسئولیتی که به دوش مدیران و رسانهها قرار دارد نمیکاهد. فراموش نکنیم به گفته مقام معظم رهبری هر پیامی برای دیده شدن باید در قالب هنر درآید و هنر تصویرگری و نقاشی از جمله اثرگذارترین و نمادسازترین هنرهاست که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است؛ آن هم در کشوری که پایتخت تشیع و ثابتکننده فرهنگ والای شیعی به دنیاست و میبایست بیش از پیش به چنین عرصه مهمی برای تبلیغ تشیع پرداخته شود.
انتهای پیام/ جوان
Thursday, 30 March , 2023