اتفاقات مهم در حوزه بازارهای جهانی موجب تزلزل در بازار جهانی طلا شده و کاهش قیمت این فلز گران‌بها موجب کاهش ۶ هزار تومانی سکه نقدی در بازار اصفهان شده است.

به گزارش حرف شما، بازارهای مالی شهر در هفته جدید رونق چندانی از خود بروز ندادند که دلیل آن عمدتاً رکود مقطعی ایام عزاداری و تعطیلی آخر هفته به مدت ۴ روز عنوان شد.

این در حالی بود که رسانه‌های اقتصادی روز پرکاری را سپری کردند و مهم‌ترین تیتر اخبار به سازوکار جدید وزارت خزانه‌داری امریکا در رابطه با رفع تحریم‌های دلاری و مبادلات پولی ایران و طرف‌های غیر آمریکایی خود در تجارت، احتمال دو رقمی شدن مجدد تورم، احتمال ورود زغال‌سنگ به بورس کالا، افزایش قیمت نفت و سفر طیب نیا به آمریکا اختصاص داشت. در پایان معاملات، بورس منفی شد، دلار در جای خود باقی ماند و ریزش قیمت طلا ادامه یافت.

*کاهش محسوس حجم در بازار بورس

بازار سرمایه پس از سپری کردن هفته‌ای هیجانی و پرحجم، معاملات هفته جدید خود را با رکود نسبی و کاهش حضور معامله گران در بازار آغاز کرد. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه تقاضا بر خلاف هفته گذشته در گروه خودرویی زیاد نبود و بر خلاف روند مثبت معاملات این گروه هفته قبل، دیروز اغلب نمادهای خودرویی به درصدهای منفی بازگشتند.

بیشترین حجم معاملات در نماد سایپا ثبت شد اما این حجم نصف حجم معاملات روز چهارشنبه بود و در سایر نمادها نیز به همین نسبت شاهد کاهش حجم معاملات بودیم که برآیند آن ارزش معاملات ۱۶۱ میلیاردی در بورس و معاملات ۹۴ میلیاردی در فرابورس بود.

فولاد مبارکه نیز با خبر کاهش ۵۲ درصدی صادرات در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته نتوانست از ۱۲۰ تومان عبور کند و قیمت آن به ۱۱۸ تومان تقلیل یافت. بر اساس آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی همچنان روند صادرات محصولات معدنی صعودی است و بیشترین میزان رشد در این بخش در مس روی ثبت شده است.

یکی از کارگزاران حاضر در تالار اصفهان در گفت و گو با خبرنگار فارس در مورد معاملات این هفته اظهار داشت: با رسیدن به ایام ماه محرم هر ساله رکود در بازار مشاهده می‌شد و امسال به دلیل تجمیع تعطیلی در پایان هفته این رکود عمیق‌تر شده است.

وی در ادامه افزود: با این حال روند کلی بورس مثبت ارزیابی شده و انتظار داریم رونق بورس مجدداً از هفته آتی شروع شود.

*مقاومت دلار در برابر ورود به کانال جدید

معاملات دیروز بازار ارز همانند سایر بازارها با رکود در معاملات و کاهش حجم همراه بود. دلاری که با نزدیک شدن به مرز روانی ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی دچار تزلزل در رشد شده را نیز با تردید خریداران سپری کرد.

بر همین اساس در معاملات بازار اصفهان، قیمت دلار در ۳ هزار و ۵۹۵ تومان باقی ماند. این در حالی بود که افزایش خفیف قیمت نرخ رسمی ارز ادامه یافت و بانک مرکزی ۴ تومان دیگر این ارز را گران کرد.

قیمت یورو در بازار اصفهان ۴ هزار و ۴ تومان اعلام شد و پوند در ۴ هزار و ۵۳۵ تومان باقی ماند.

*تداوم ارزانی سکه

اتفاقات مهم در حوزه بازارهای جهانی و اظهار نظر برخی مسئولان فدرال رزرو مبنی بر لزوم افزایش نرخ بهره آمریکا در واکنش به تورم ۲ درصدی در این کشور موجب تزلزل در بازار جهانی طلا شده و کاهش قیمت این فلز گران‌بها موجب کاهش ۶ هزار تومانی سکه نقدی در بازار اصفهان شده است.

در معاملات قیمت سکه نقدی به یک میلیون و ۸۳ هزار تومان رسید و ربع سکه و نیم سکه به ترتیب ۲۸۵ و ۵۴۸ هزار تومان معامله شدند.

قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۱۴۷ هزار و ۴۰۰ معامله شد.

انتهای پیام/ فارس