مدیر عامل فولاد مبارکه ظرفیت بالقوه تولید فولاد ایران را ۲۸ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این ظرفیت شامل دانش فنی، مواد اولیه و افراد متخصص تحصیل‌کرده می‌شود.

به گزارش حرف شما، بهرام سبحانی در رابطه با اهداف برنامه جامع فولاد و چالش‌های آن اظهار کرد: هدف تولید فولاد خام کشور در سال ۱۴۰۴ هجری شمسی برابر با ۵۵ میلیون تن تعیین شده که در با ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور ۳۸ میلیون تن فاصله دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۶.۱ میلیون تن و میزان مصرف آن در کشور در زمان یاد شده حدود ۱۸.۷ میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه فولاد کشور سال جاری گفت: ظرفیت تولید سال فولاد کشور تا سال آینده به ۲۰ میلیون تن خواهد شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۴۰۴ این ظرفیت قابلیت رشد تا ۳۵ میلیون تن را دارد.

این فعال صنعت فولاد روند واردات را نزولی و صادرات را صعودی ارزیابی کرد و افزود: وضعیت صادرات فولاد کشور امسال نسبت مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۱ درصدی مواجه بوده و با توجه به کاهش ۲۵ درصدی واردات، امسال به طور قطع تراز تجاری فولاد کشور مثبت خواهد بود.

سبحانی نقش ایران در تأمین فولاد منطقه خاورمیانه را تعیین کننده ارزیابی کرد و گفت: در خاورمیانه سالانه ۵۳ میلیون تن فولاد مصرف می‌شود که حدود ۶۰ درصد آن وارداتی است و از این رو افزایش تولید ایران می‌تواند باعث تغییر در سبد وارداتی فولاد خاورمیانه شود.

وی با اشاره به سرانه مصرف بیش از ۳۰۰ کیلویی فولاد در کشورهای توسعه یافته اظهار داشت: این نسبت در ایران ۲۳۷ کیلوگرم است و در برخی کشورها نظیر کره جنوبی عدد آن به یک تن نیز می‌رسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه صنعت فولاد را یکی از صنایع مزیت دار در ایران توصیف کرد که کشور توانسته در آن به دانش فنی قابل قبولی برسد.

سبحانی ظرفیت بالقوه تولید فولاد ایران را ۲۸ میلیون تن اعلام کرد و افزود: این ظرفیت شامل دانش فنی، مواد اولیه و افراد متخصص تحصیل‌کرده می‌شود.

وی در خاتمه ظرفیت طرح‌های توسعه نیمه تمام فولادی کشور را ۲۱ میلیون تن ارزیابی کرد و گفت: این ظرفیت در طی سال‌های آتی به چرخه تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/ فارس