رئیس اسبق دانشگاه پیام‌ نور استان اصفهان گفت: هنوز افرادی در دل دولت تلاش می‌کنند که این نتایج را نپذیرند، زیرا دستشان از عملکرد مثبت خالی است، اگر برای حل مشکلات اقتصادی کار درستی انجام شده بود، اینها نیاز به این برگ برنده نداشتند.

به گزارش حرف شما، سردارِ اصلانی  در زمینه برجام اظهار کرد: کشور بیش از دو سال روی این قضیه وقت گذاشت و انرژی زیادی از دولت و ملت صرف شد، توجه رسانه‌های داخلی و خارجی و محافل داخلی و خارجی را جلب کرد و هزینه‌های مالی بسیار زیادی به خاطر این رفت و آمدها و مأموریت‌ها و امیدهایی که در مردم ایجاد کردند بر ملت تحمیل شد.

وی افزود: در خلال کار شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب چندین بار اعلام کردند آمریکا قابل اعتماد نیست و منطق درستی نداشته و این منطق بر زور و فشار مبتنی است.

رئیس اسبق دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان ادامه داد: آمریکا از طرفی در حال مذاکره است و از طرف دیگر پتک آهنین بر دست دارد، دشمنی آمریکا نهایتی ندارد یعنی هر کاری کنید و هر مذاکره‌ای انجام شود، آمریکا نه قابل اعتماد است و نه می‌شود به آینده این توافق دل بست.

استاد دانشگاه اصفهان در تبیین دلیل موافقت رهبر معظم انقلاب با مذاکره، گفت: به نظر بنده یکی از دلایل موافقت با مذاکره قانع کردن افکار عمومی در داخل بود، زیرا ذهنیتی در مردم ایجاد شده بود که علت مشکلات را فقدان رابطه با غرب و آمریکا می‌دانستند، اما در حال حاضر مردم دیدند که از ورای مذاکرات چیزی عاید ایران نمی‌شود.

اصلانی اضافه کرد: از طرفی نیاز بود چهره جریان واداده و سازشگر داخلی در نظر نخبگان و ملت روشن شود و اینها هم متوجه شوند روندی که در سیاستشان پیش گرفته‌اند، سیاست مطلوب و درستی نیست که عملاً همین اتفاق هم افتاد.

وی مطرح کرد: بحث‌های مربوط به برجام و در ادامه هم اجرای یک طرفه آن از طرف ایران و دبه کردن و بازی‌هایی که آمریکا هر روز درآورد، خیلی از مسائل را روشن کرد ولی متأسفانه بعضی‌ها هنوز در داخل کشور نمی‌خواهند بپذیرند که برجام واقعاً نافرجام است و فایده‌ای نداشته است.

رئیس اسبق دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در ادامه بیان داشت: برجام باعث شده که اراک را از دست بدهیم و خیلی از سانتریفیوژها را نیز از کار خارج کرده‌ایم، از طرفی لطمه‌ها و زیان‌های روحی شدیدی به دانشمندان هسته‌ای وارد شد، دانشمندانی که تا کنون کار کردند و امید داشتند و به یک آینده روشن نگاه می‌کردند.

استاد دانشگاه اصفهان تأکید کرد: امیدهای زیادی که به ملت داده می‌شد و یک در باغ سبزی از بهشت بازکرده بودند که بناست همه چیز حل شود و برجام را آفتاب تابان خواندن و بسیاری از تعابیر دیگر و حتی آب خوردن را به برجام وابسته کردن، عملاً دیدیم خبری نیست.

نپذیرفتن نتایج برجام توسط بعضی در دل دولت به دلیل خالی بودن دست از عملکردهای مثبت/ می‌خواهند ایران را به بولدوزری بدون تیغه تبدیل کنند

اصلانی اذعان کرد: به نظر بنده هنوز افرادی در دل دولت تلاش می‌کنند که این نتایج را نپذیرند و به زور می‌خواهند به مردم بگویند که برجام مؤثر بوده است و این به دلیل این است که دستشان از عملکردهای مثبت خالی است، اگر در زمینه حل مشکلات اقتصادی، رکود، تورم و اشتغال در داخل کار درستی انجام شده بود، این‌ها خیلی نیازمند نبودند که این برگ برنده را داشته باشند.

وی تصریح کرد: از آن‌جایی که برجام تنها برگ برنده‌ای بوده که برای انتخابات آینده روی آن حساب می‌کردند، می‌توان گفت به خاطر این مصلحت است که اینقدر روی آن تأکید می‌کنند و اگرنه خودشان هم می‌دانند و در تعابیر رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان انرژی اتمی هم تحت عناوین مختلف مطرح شده که تقریباً برجام هیچ است، یعنی عملاً اعتراف کرده‌اند.

رئیس اسبق دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان خاطر نشان کرد: ولی متأسفانه به این مسأله به خاطر مصلحت‌های موجود اعتراف نمی‌کنند و همچنان به دنبال اجرای برجام‌اند و آمریکا هم به دنبال برجام ۲ و ۳ بود، البته FATF را هم به نحوی می‌توان ادامه همان برجام یا به عبارتی برجام ۲ دانست.

استاد دانشگاه اصفهان یاد آور شد: اینها در حقیقت می‌خواستند که این سیاست مذاکره با ایران را در پیش بگیرند و ایران را گام به گام جلو بکشند و موجب شوند که ایران در قضیه حمایت از گروه‌های مقاومت، فلسطین، حزب الله لبنان و جاهای دیگر کوتاه بیاید.

اصلانی عنوان کرد: با این کار در نظر داشتند عملاً ایران را به بولدوزری تبدیل کنند که تیغه‌اش را جداکرده ای و این یعنی اینکه عملاً این بولدوزر هرچه قدرت داشته باشد، دیگر کارایی ندارد.

وی مطرح کرد: وقتی ایران بحث استکبارستیزی، مقاومت و حمایت از مقاومت و مبارزه در راه عدالت را کنار بگذارد، نهضت‌های اسلامی که الآن در دنیا راه افتاده و مستضعفانی که به ایران امید دارند، عملاً آنها هم ناامید می‌شوند.

اجرای FATF توسط ایران یک خودزنی اقتصادی داخلی است

رئیس اسبق دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در خصوص FATF گفت: گویا در این خصوص توافق‌های اولیه‌ای صورت گرفته، اما گوش دولت بدهکار این نیست که این قرارداد باید توسط نخبگان اقتصادی کارشناسی شده و به تصویب مجلس برسد.

استاد دانشگاه اصفهان افزود: با اجرای این توافق برای بعضی از نهادهای داخلی از جمله سپاه، سپاه قدس، قرارگاه سازندگی و وزارت دفاع و ارشاد به لحاظ اقدامات بانکی و مالی مشکل ایجاد می‌شود که عملاً یک خود تحریمی است.

اصلانی در پایان اضافه کرد: هرچند از طرف بعضی مقامات گفته می‌شود که شفافیت مالی در میان نیست و بنا نداریم اقدامات مالی را گزارش کنیم، اما عملاً اینها مجبورند اگر بخواهند که این قرارداد و این پروسه را عملی کنند دقیقاً تمام مسائل مالی ایران چه اشخاص و چه بخش دولتی و چه بودجه‌های نظامی را برای آن‌ها کاملاً شفاف سازی کنند و عملاً اجرای آن یک داخلی است.

انتهای پیام/فارس