پاییز امسال، اصفهان با ترافیک سنگینی همراه است، این بار نه از جنس خیابان و خودرو، بلکه از جنس هنر و خلاقیت که آثاری نو از سوی هنرمندان این شهر را به رخ می‌کشد.

به گزارش حرف شما، با آغاز فصل پاییز شاهد ترافیک رویدادهای فرهنگی- هنری در اصفهان هستیم که این رویدادها در کنار اجرای نمایش‌های متنوع، رنگ و بوی دیگری به فعالیت‌های فرهنگ هنری می‌دهد که در این میان گردشگران داخلی و خارجی نیز از این رویدادها بی‌بهره نخواهند بود.

*نمایشگاه عکس «وضعیت» در گالری آپادانا

نمایشگاه آثار عکاسی خلق شده توسط احسان تحویلیان با عنوان «وضعیت» در گالری آپادانا برپا می‌شود، احسان تحویلیان در سال ۱۳۵۹ در اصفهان متولد شده و دانش‌آموخته رشته کامپیوتر است؛ وی تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی و جمعی زیادی را با موضوع عکاسی و هنر دیجیتال برگزار کرده است.

نمایشگاه عکس «وضعیت» از ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۳ مهرماه گشایش یافته و تا ۲۸ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه‌مندان است که می‌توان با حضور در این نمایشگاه واقع در خیابان آپادانای دوم، کوی لاله، پلاک ۲۵ به گالری آپادانا سری زد.

*نمایشگاه آثار نقاشی در گالری سایان

نمایشگاه آثار نقاشی خلق شده توسط «داوود قنبری» در گالری سایان برپا می‌شود، داوود قنبری متولد ۱۳۳۰ در تهران است که فعالیت خود را در ایران با نقشه‌کشی و امور عمرانی دیگر آغاز کرده اما از آن‌جا که پیوسته نگرش خاصی نسبت به طبیعت دارد، نیرویی درونی او را وادار کرده تا برداشت و تفسیر خود را از آنچه در اطرافش می‌گذرد با استفاده از نقاشی به تصویر بکشد.

نقاشی‌های قنبری از دورترین خاطرات و رویاهای وی از دوران کودکی تا واکنش‌هایش به دنیای امروز را دربرمی‌گیرد؛ او در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل آکادمیک نقاشی به کشور فرانسه رفت و پس از دریافت دیپلم عالی از مدرسه هنرهای زیبای پاریس، تحصیلات خود را در رشته هنرهای تجسمی دانشگاه سوربن به پایان رساند.

وی یکی از پرکارترین نقاشان عصر حاضر به شمار رفته، منش، شخصیت ویژه و عشق سرشارش به ایران را می‌توان در تک‌تک آثارش مشاهده کرد، قنبری پس از تحصیل در «بوزار»، دکترای هنرهای تجسمی‌ خود را از «پانتئون سوربن» کسب کرد.

او همچنین سابقه مدیریت و همکاری با مراکز بزرگ هنری مانند موزه «ژرژ پمپیدو»، موزه ملی «لوکزامبورگ» و تدریس هم‌زمان با برگزاری بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی و انفرادی را در کارنامه هنری‌ خود دارد.

این نمایشگاه از ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۳ مهرماه گشایش یافته و تا ۵ آبان ماه ادامه دارد که از ساعت ۱۷ تا ۲۱ پذیرای هنردوستانی است که به گالری سایان واقع در خیابان ابوذر، بن بست ۳۲ سر می‌زنند.

*کارگاه شعر «مهدی فرجی» در باغ فردوس اصفهان

مهدی فرجی، شاعر کاشانی و اهل فنی است که غزل او از بهترین و مخاطب‌پسندترین‌های این نسل، در میان مخاطبان شعر است و از دید منتقدان و صاحب‌نظران حوزه شعر، جایگاه ویژه و پر اهمیتی را به خود اختصاص داده است.

وی تاکنون آثاری چون «شب بی‌شعر»، «میخانه بی‌خواب»، «منم که می‌گذری»، «آن روزها گفتم»، «قرار نشد»، «چمدان معطل» و … را به چاپ رسانده و در سال ۸۶ سیمرغ بلورین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را کسب کرده است.

کارگاه او با محوریت مبانی اندیشه و جهان‌بینی، تمرین با پازل کلمات، نقد و بررسی و عروض و قافیه در اصفهان برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه می‌توانند با حضور در کافه رادیو، کافه شهر کتاب، کافه دوچرخه، کافه ارگ، کافه تئاتر، کافه کومه در این کارگاه ثبت‌نام کنند.

کارگاه شعر مهدی فرجی ۵ و ۶ آبان ماه در باغ فردوس، واقع در خیابان آتشگاه پذیرای هنردوستان است.

*نمایشگاه چیدمان و نمایش ویدئو «زوال ناپذیری حافظه»

نمایشگاه چیدمان و نمایش ویدئوی «زوال ناپذیری حافظه» به انتخاب سمیرا قاسمی و با آثاری از مهرانه آتشی، فراز انوشه‌پور، آناهیتا حکمت، زینب شهیدی، بهاره صمدی، شیرین محمد، پویا رضی و پیام مفیدی در گالری «اکنون» برپا می‌شود.

این نمایشگاه روز جمعه ۲۳ مهرماه همراه با کنفرانس آنلاین گشایش یافته و تا ۴ آبان ماه همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست، که برای دیدن این آثار باید سری به گالری «اکنون» واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین، بن بست حریر، پلاک ۹ بزنید.

*نمایشگاه «نقاشی‌خط» در نگارخانه کوثر

نگارخانه کوثر نیز میزبان آثار نقاشی‌خط است که توسط «ابوالفضل آقایی» خلق شده است، ابوالفضل آقایی دانش‌آموخته رشته نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد است و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را با موضوع نقاشی‌خط برگزار کرده است.

این نمایشگاه از ساعت ۱۷ روز ۲۴ مهرماه در نگارخانه کوثر گشایش یافته و تا ۱۳ آبان ماه از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست که میزبان علاقه‌مندان به این هنر در نگارخانه کوثر واقع در میدان نقش جهان، جنب عالی‌قاپو خواهد بود.

*آثار نقاشی «پرویز آقارخ» بررسی می‌شود

خانه تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در ادامه برگزاری مجموعه نمایشگاه‌های بررسی نقاشی اصفهان این بار دهمین نمایشگاه خود را به آثار پرویز آقارخ اختصاص داده ‌است.

آزاده کوفی‌گر؛ مدیر خانه تجسمی خانه هنرمندان ضمن اعلام این خبر گفت: یک سال و نیم است که خانه تجسمی حوزه هنری اصفهان نسبت به برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع بررسی نقاشی اصفهان اقدام کرده که در هجدهمین دوره از این نمایشگاه، آثار پرویز آقارخ به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: هنرمندان در این نمایشگاه‌ها، آثار خود را از ابتدای فعالیت در هنر نقاشی تاکنون نمایش می‌دهند و دوره‌های متفاوتی از فعالیت آنان عرضه خواهد شد.

پرویز آقارخ در سال ۱۳۴۲ در اصفهان متولد شد، وی دارای مدرک دیپلم از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان است و در مقطع کارشناسی انیمیشن دانش‌آموخته کشور ایتالیاست، وی تاکنون نمایشگاه‌هایی در اصفهان و تهران برگزار کرده که هجدهمین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های بررسی نقاشی اصفهان را در تاریخ ۲۶ مهرماه در گالری «نقش خانه» افتتاح کرده و تا ۴ آبان ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

علاقه‌مندان به هنر نقاشی می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ به گالری نقش خانه واقع در خیابان آمادگاه، مجتمع فرهنگی هنری سوره مراجعه کنند، همچنین نشست ویژه این نمایشگاه روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در گالری نقش‌خانه برگزار می‌شود.

*کارگاه «آشنایی با داستان نویسی» در موسسه رویش

دوره آشنایی با داستان‌نویسی شامل عناصر داستان و کارگاه داستان‌نویسی با حضور «سیاوش گلشیری» در موسسه فرهنگی و آموزشی رویش برگزار می‌شود.

ترم اول این کارگاه آشنایی با داستان‌نویسی و با عنوان «عناصر داستان» است که روز شنبه ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ برگزار شده و ترم دوم آن با عنوان کارگاه داستان‌نویسی، روز شنبه ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در موسسه فرهنگی و آموزشی رویش واقع در چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر غربی، نرسیده به خیابان خواجه پتروس، پلاک ۱۳۵ برگزار می‌شود.

*ورک شاپ نقاشی «طبیعت، طبیعت بی‌جان و معماری روستایی»

ورک شاپ نقاشی آبرنگ با موضوع «طبیعت، طبیعت بی جان و معماری روستایی» از سوی آموزشگاه هنرهای تجسمی «سرمه‌ای» و با حضور «پارسا پوینده» برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این ورک شاپ می‌توانند روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به چهارراه علامه امینی، شمال باغ غدیر، خیابان کوثر، مجتمع گلستان، پلاک ۸۸ مراجعه کنند، حضور در این ورک شاپ برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

*برگزاری نخستین نمایشگاه هنرهای چوبی در اصفهان

نخستین نمایشگاه هنرهای چوبی اصفهان از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با همکاری سفارت کره جنوبی برگزار می‌شود، نخستین نمایشگاه هنرهای چوبی اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، کنسول سفارت کره جنوبی و سرپرست معاونت صنایع دستی استان در ۲۵ مهرماه امسال گشایش یافت.

در این نمایشگاه، صرفاً آثار هنرمندان صنایع دستی اصفهان در رشته چوب به نمایش گذاشته شده و با توجه به روز ملی کشور کره جنوبی(۹ اکتبر) و حضور برخی مسؤولان این کشور برای انجام اقدامات فرهنگی هنری در استان اصفهان، مراسم گشایش این نمایشگاه با حضور کنسول‌گری کره جنوبی صورت گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه هنرهای چوبی اصفهان می توانند تا ۲۹ مهرماه به نقش‌خانه هنرهای سنتی واقع در میدان امام(ره)، جنب مسجد شیخ‌لطف‌الله مراجعه کنند.

*نمایشگاه نوای نقاشی

نمایشگاه نوای نقاشی نمایشگاهی از آثار نقاشی آهنگین پژمان تدین است که از ۷ مهرماه سال جاری آغاز شده و تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت، پژمان تدین نقاش و نوازنده اصفهانی، در سال ۱۳۵۶ متولد شد و نقاشی را از سه سالگی نزد پدربزرگ خود «مرتضی شریفی» که از نقاشان اصفهان بود، آغاز کرد.

تدین از محضر استادانی هچون «مرتضی نصر» و «اکبر میخک» بهره‌مند شد و همزمان با آموزش نقاشی نواختن تار و سه تار را زیر نظر اساتیدی نظیر «کامران کیوان»، «بهروز همتی» و زنده‌یاد استاد «محمدرضا لطفی» فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۸۱ عازم ایتالیا شد و در «آکادمی هنرهای زیبای شهر فلورانس» و سپس در شهر رم به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت و همچنین به فراگیری «موسیقی قرون وسطی در اروپا» پرداخت که حاصل آن برگزاری صدها نمایشگاه نقاشی و کنسرت موسیقی در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، پرتغال، آمریکا و اسپانیا بوده است.

علاقه‌مندان به بازدید از آثار این هنرمند اصفهانی می‌توانند تا پایان این هفته به موزه هنرهای معاصر اصفهان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ فارس