مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اثر بهداشتی ترکیبات آنالیز شده از تنباکوها نشان از وجود مواد آروماتیکی چون بنزن، تولوئن و نفتالین دارد که عامل سرطان خون، مثانه، دهان، حنجره و گوارش هستند.

به گزارش حرف شما، محمد رفیعی در خصوص بحث جمع‌آوری قلیان‌ها اظهار کرد: در ابتدا لازم است این نکته را یادآور شویم که در بحث جمع‌آوری قلیان‌ها از چایخانه‌ها باید مطالبه از همه واحدها و ادارات صورت گیرد و الا پیگیری یک طرفه نتیجه خوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به مصوبه سال ۱۳۸۵، قانون جامع ملی کنترل و مبارزه با دخانیات بیان کرد: اگر اقدامی از سوی مرکز بهداشت صورت گرفته بر اساس قانون و مصوبات آن بوده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان از مصوبات استانی و شهرستانی برای برخورد با چایخانه‌ها با عرضه قلیان گفت و خاطرنشان کرد: در ابتدای امر برخوردی با واحدهای مختلف انجام نمی‌شد و با ارائه آموزش، تذکرات و اخطارهای مختلف قصد حل موضع عرضه قلیان در چایخانه‌ها را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در صنف چایخانه‌ها مشکل عرضه قلیان بوده و با فعالیت کلی آن‌ها مشکلی نیست، افزود: چایخانه‌ها بدون عرضه دخانیات و قلیان می‌توانند به کار خود که عرضه چایی، صبحانه و… است ادامه دهند.

رفیعی با اشاره به آموزش‌ها و تذکرات انجام‌ شده عنوان کرد: علی‌رغم اقدامات انجام ‌شده در دهم مردادماه با اقدامات فردی و جمعی که صورت گرفت تا به امروز از ۲۹۵ چایخانه سطح شهر اصفهان، ۹۰ درصد این واحدهای صنفی که ۲۶۵ واحد می‌شدند و اصرار به عرضه قلیان داشتند با حکم قضایی تعطیل کردیم.

وی از فعالیت روزانه ۴ اکیپ دو نفره بهداشت محیط و اداره اماکن برای شناسایی و بازرسی ۲۹۵ واحد صنفی چایخانه در سطح استان اصفهان در طول دو ماه گذشته گفت و تصریح کرد: در این بازرسی‌ها مشخص شد که ۲۱۲ چایخانه اصلاً دارای پروانه فعالیت نیستند و به طور غیرمجاز در حال فعالیت هستند و تعدادی هم که پروانه کسب داشتند، پروانه عرضه چایی بدون قلیان بود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده در حال حاضر هیچ چایخانه‌ای در سطح شهر نداریم که عرضه قلیان داشته باشد و خوشبختانه عام جامعه نیز از این اقدام به خوبی استقبال کردند و با تشکیل کمپین‌های مختلف به حمایت از این جمع‌آوری قلیان‌ها پرداختند.

 وی با اشاره به ضررها و تبعات جبران ناپذیر استعمال قلیان و دخانیات بیان کرد: در بازرسی که از این واحدهای صنفی انجام شد متوجه شدیم تعدادی از متصدیان و افرادی که در این چایخانه‌ها کار می‌کنند به سرطان مبتلا شدند.

رفیعی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جمع آوری قلیان‌ها در پارک‌ها گفت: اکیپ‌های مشترکی با اداره اماکن جهت کارهای آموزشی و فرهنگی به خانواده‌ها تشکیل شد.

وی در ادامه از برخورد با عرضه کنندگان قلیان در پارک خبر داد و خاطرنشان کرد: از شهرداری به عنوان متولی پارک‌ها خواستاریم اقدامات جدی‌تری را درزمینه برخورد با این افراد انجام دهد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ترکیبات موجود در تنباکوها را دارای خطرات جدی دانست و افزود: اثرات بهداشتی ترکیبات آنالیز شده از تنباکوها نشان از وجود مواد آروماتیکی چون بنزن، تولوئن و نفتالین دارد که عامل سرطان خون، مثانه، دهان، حنجره و گوارش هستند.

وی در ادامه یادآور شد: استعمال قلیان به علت وجود فلزات سنگین در آن عامل پدید آمدن بیماری‌های عروقی و قلبی، سرطان کلیه و کبد و اختلال در سیستم گوارشی افراد است.

رفیعی درباره خطرات قلیان برای اطرافیان استعمال کنندگان آن اذعان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و بعضاً دچار شدن به سرطان از عواقبی است که اطرافیان مصرف‌کنندگان قلیان به خاطر وجود دود دست دوم قلیان به آن مبتلا شوند.

وی لزوم آموزش مردم و والدین را امری بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: خانواده‌ها باید فرزندان و به خصوص جوانان را نسبت به عواقب قلیان متوجه کنند تا از استعمال آن در جاهای مختلف خودداری کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بازگشایی مدارس درباره اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: آموزش لازم را با هماهنگی که با مدارس صورت گرفت هم به خانواده‌ها و هم از طریق پوستر و سی‌دی‌هایی برای دانش آموزان انجام دادیم.

وی در پایان از استقبال بعضی از چایخانه داران برای تغییر کاربری گفت و اظهار کرد: حدود ۲۱ واحد صنفی از واحدهای شناسایی و بازرسی چایخانه داران، پس از اطلاع از عواقب و مضراتی که قلیان می‌تواند برای آن‌ها به وجود بیاورد، شغل خود را تغییر دادند.

انتهای پیام/ فارس