حجت الاسلام ارزانی مطرح کرد: موضوع نحوه برگزاری کنسرت‌ها در کشور دغدغه‌ای ملی است که نیاز به اصلاح ادبیات و گفتمان در برخورد با این موضوع است، هیچ یک از بزرگان کشور مشکلی با برگزاری کنسرت‌ها ندارند بلکه با ایجاد حواشی آن‌ها مخالف هستند و این موضوعی است که حتی رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد نیز به آن اشاره داشته‌اند.

به گزارش حرف شما، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با روند فعالیت این خبرگزاری در سطح استان آشنا شد.

وی در این بازدید به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره مسائل فرهنگی استان اصفهان به گفت‌وگو نشست.

مسائل فرهنگی، سینما، وضعیت هنرمندان اصفهان، مشکلات تئاتر شهر و مشکلات خبرنگاران رسانه‌های گروهی از جمله مسائلی بود که در این نشست با حضور خبرنگاران خبرگزاری فارس در استان اصفهان به آن‌ها پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید.

 

با توجه به نیاز خبرنگاران و رسانه‌های استان اصفهان به تشکلی منسجم و هدفمند برای حمایت از این قشر چه اقداماتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان انجام شده است؟

حجت‌الاسلام ارزانی: ایجاد خانه مطبوعات در اصفهان تحول بزرگی را برای رسانه‌های مختلف استان اصفهان به وجود آورد که پس از سال‌ها فعالیت به دلیل بحث بر سر مورد اقبال بودن یا نبودن خانه مطبوعات، طی یک سال گذشته تغییراتی در اساسنامه‌ای آن ایجاد شد و این تغییرات به تصویب اعضای هیأت امنای این خانه مطبوعات رسید که نهایتا تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته شد.

کیفیت برگزاری انتخابات خانه مطبوعات چگونه بود و نظام‌مندی این تشکل چه دستاوردهایی برای اصحاب رسانه استان اصفهان خواهد داشت؟

حجت‌الاسلام ارزانی: این انتخابات در چندین نوبت با دعوت از همه اصحاب رسانه و حضور حداکثری خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به خوبی برگزار شد؛ هدف کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت خانه‌های مطبوعات است چراکه خانه مطبوعات مانند یک چتر حمایتی برای همه مطبوعات خواهد بود.

اگر قرار باشد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی را برای حمایت از خبرنگاران انجام دهد باید طرف اصلی خود را خانه مطبوعات بداند و ارتباطات لازم را با این انجمن برقرار کند که در این صورت اداره کل ارشاد می‌تواند اعتبارات بودجه‌ای و معنوی مورد نیاز رسانه‌ها را در اختیار این خانه قرار دهد؛ خانه مطبوعات به عنوان نماینده تمامی مطبوعات استان اصفهان شناخته می‌شود که در سراسر کشور نیز همه خانه‌های مطبوعات باید همین نقش را ایفا کنند.

آغاز فعالیت رسانه‌ها در مجتمع مطبوعاتی اصفهان به منظور جمع شدن همه رسانه‌ها در یک مکان جهت تمرکز اصحاب رسانه چه تاثیرات مثبتی در همدلی رسانه‌ها داشته است؟

حجت‌الاسلام ارزانی: مجتمع مطبوعاتی اصفهان نیز در کنار خانه مطبوعات کمک می‌کند تا ارتباطات میان خانه مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر باشد، تعامل و همکاری بین رسانه‌های استان اصفهان نیازی است که باید برآورده شود تا همه بر فعالیت مشترک که همان تعالی ارزش‌های اسلام و انقلاب است باور کرده و به آن عمل کنند که در این صورت کارهای مثبتی صورت می‌گیرد.

جزئیات برگزاری مراسم نکوداشت آیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام ارزانی: قصد داریم تا کنگره‌ای برای نکوداشت آیت‌الله مظاهری در ۲۵ آذرماه سال جاری در اصفهان برگزار کنیم که در ابتدای سال جاری با حضور در دفتر ایشان تقاضای برگزاری چنین برنامه‌ای را داشتیم، ایشان در ابتدا مخالفت کردند اما برگزاری این برنامه را در قالب احیای آثار ارزشمند دینی و مذهبی پذیرفتند.

از جمله اقداماتی که تاکنون برای برگزاری این کنگره صورت گرفته است تشکیل ستاد کنگره‌ نکوداشت آیت‌الله مظاهری است، همچنین در دو نوبت دیدارهایی با مراجع عظام تقلید در قم و اصفهان انجام شده که دور سوم این دیدارها هفته آینده با حضور در دفاتر آیات عظام ناصری و مقتدایی صورت می‌گیرد.

 

 چه آثاری قرار است در این کنگره ارائه شود و چه برنامه‌هایی معرفی خواهند شد؟

حجت‌الاسلام ارزانی: ویژه‌نامه حرفه‌ای با موضوع آثار آیت‌الله مظاهری و مجموعه کتب ارزشمند ۳۰ جلدی از ایشان از جمله آثار فاخری است که در بسیاری از همایش‌های مرتبط کمتر به آن پرداخته شده است، همچنین از مجموعه‌ آثار ۷ جلدی که در قم چاپ خواهد شد در این کنگره رونمایی می‌شود.

رونمایی از جشن‌نامه‌ مقالات دینی با موضوعات اخلاقی که توسط مراجع تقلید به آیت‌الله مظاهری تقدیم شده نیز از جمله دیگر برنامه‌های این کنگره است؛ حوزه علمیه اصفهان با ورود آیت‌الله مظاهری رشد بسیار خوبی داشت و این نشان‌دهنده برکت حضور ایشان است.

باتوجه به تغییر شیوه دریافت کارت خبرنگاری و ایجاد سامانه جامع رسانه‌های کشور، روند صدور کارت خبرنگاری به چه شکل پیش می‌رود؟

حجت‌الاسلام ارزانی: کارت خبرنگاری در دوره‌های گذشته نیز در اصفهان صادر می‌شد اما به مرور و پس از تصمیم‌گیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بر آن شد تا صدور آن در قالب سامانه جامع کشور صورت گیرد تا خبرنگاران به صورت کشوری شناخته شوند و کارت آنان در سراسر کشور معتبر باشد.

پس از ارائه اطلاعات توسط خبرنگاران در این سایت، این اطلاعات به صورت هفتگی با تشکیل شورای مربوطه توسط کمیته‌های این شورا بررسی می‌شود تا مشخص شود یک فرد از نظر وزارت ارشاد به عنوان یک خبرنگار تلقی می‌شود یا خیر، اگر خبرنگار تلقی شد وارد مراحل بعدی شده و رزومه کاری آن خبرنگار را بررسی می‌کنند.

دلیل تغییر سیستم ثبت‌نام کارت خبرنگاری از سامانه سما به سامانه جامع رسانه‌های کشور چه بود؟ چه امتیازاتی باعث اعطای کارت حرفه‌ای خبرنگاری به خبرنگاران خواهد شد؟

حجت‌الاسلام ارزانی: متاسفانه سامانه سما با مشکلاتی مواجه شد که وزارت ارشاد تصمیم به ایجاد سامانه جامع رسانه‌های کشور کرد، در این سامانه آئین‌نامه‌هایی وجود دارد که خبرنگاران می‌توانند آثار خود را در این سامانه بارگذاری کنند، این کار باعث تفکیک خبرنگاران واقعی که دارای اثر هستند با دیگر افراد می‌شود.

عضویت در تشکل‌های صنفی مطبوعات مثل خانه مطبوعات، تعداد آثار، کیفیت آثار، تالیف کتاب، میزان همکاری با خبرگزاری‌ها و… در این سامانه امتیاز دارد که با ورود به سامانه و ثبت‌نام در آن بسته به امتیازات هر خبرنگار، کارت خبرنگاری با درجه‌های «حرفه‌ای» و «درجه دو» صادر می‌شود.

وضعیت بیمه خبرنگاران پس از ثبت‌نام در این سایت به چه صورت خواهد بود؟ مسؤولیت بیمه خبرنگاران برعهده دفاتر خبرگزاری است یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟

حجت‌الاسلام ارزانی: مأموریت و اعزام به خارج از کشور از دیگر امتیازاتی است که کارت حرفه‌ای خبرنگاری دارد، همچنین این کارت خبرنگاران را مجاز به حضور در قسمت VIP برنامه‌ها بدون دعوت‌نامه می‌کند؛ خبرنگارانی که حائز امتیازات لازم می‌شوند می‌توانند درخواست بیمه کنند که در این صورت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمه خواهند شد و از درصد تخفیف بیمه بهره‌مند می‌شوند.

خبرنگاران در سه حالت می‌توانند بیمه شوند که بهترین حالت بیمه خبرنگاری وزارت ارشاد پس از ثبت‌نام در سامانه جامع رسانه‌های کشور است، متاسفانه بسیاری از خبرنگاران فعال در استان اصفهان از این موضوع بی‌اطلاع هستند اما تاکنون بیش از ۷۰ کارت خبرنگاری در استان صادر شده است.

همان‌گونه که مستحضرید برگزاری کنسرت‌ها با اما و اگرهای زیادی روبرو بوده و اعتراض آیات عظام و مراجع تقلید را در کشور به همراه داشته، نظر شما در این باره چیست؟

حجت‌الاسلام ارزانی: موضوع نحوه برگزاری کنسرت‌ها در کشور دغدغه‌ای ملی است که نیاز به اصلاح ادبیات و گفتمان در برخورد با این موضوع است، هیچ یک از بزرگان کشور مشکلی با برگزاری کنسرت‌ها ندارند بلکه با ایجاد حواشی آن‌ها مخالف هستند و این موضوعی است که حتی رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد نیز به آن اشاره داشته‌اند.

با توجه به ارزش‌محور بودن نظام مقدس جمهوری اسلامی بدیهی است که باید شئونات اسلامی در کنسرت‌ها رعایت شود، همچنین برای شنیدن واضح آثار هر هنرمند به سکوت و نظم در کنسرت‌ها نیاز است و فضایی که شرکت‌کنندگان بتوانند از کنسرت بهره ببرند که متاسفانه در برخی از کنسرت‌ها قوانین و مقررات توسط شرکت‌کنندگان رعایت نشده و منجر به هرج و مرج می‌شود که  دغدغه بر سر این موضوع در شهر قم نیز به وجود آمد.

عدم رعایت حجاب اسلامی توسط برخی از شرکت‌کنندگان در کنسرت‌ها یکی از مباحثی است که باعث اعتراض مراجع تقلید و دیگر بزرگان کشور شده و این موضوع به اصل کنسرت مرتبط نمی‌شود بلکه به کسانی مربوط است که به عنوان تماشاگر در کنسرت حضور یافته‌اند.

مراسم افتتاح رسمی نخستین سایت استانی خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۸ مهرماه ۹۵ با حضور سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و جمعی از مسؤولان استانی و شهری برگزار شد.

انتهای پیام/ فارس