مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز این شهر در حوزه تاریخ و اصفهان شناسی به دنبال تدوین کتاب جامع چند جلدی اصفهان است.

به گزارش حرف شما، سابقه تاریخ اصفهان به قدمت تاریخ ایران است، بنای اصفهان را به سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده‌اند، اصفهان در تاریخ قدیم به نام (گی) در پارس علیا معرفی شده است.

اصفهان از شهرهای بسیار قدیمی ایران است که به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، طبیعت زیبای این شهر، خاک حاصلخیز زاینده‌رود و مردمی هنرمند و باهوش همواره مورد توجه همگان بوده است.

این جهان‌شهر تاریخی در دوره‌های اسلامی از شهرهای مهم ایران محسوب می‌شده و هنوز هم می‌شود. اصفهان در دوران سلجوقی امپراطوری پهناوری بوده که یک مرز آن رود جیحون و دیگری دریای مدیترانه قرار داشته است، همچنین در دوران صفوی به عنوان پایتخت این سلسله شهرت داشته است.

با توجه به این موضوع، توجه ویژه به تاریخ این شهر بزرگ و کهن و همچنین فعالیت در حوزه معرفی بیش از پیش آن در کنار مستندسازی چهره این شهر، در دستور کار مسئولان شهر قرار گرفته است.

مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز این شهر، نخستین نهادی است که وظیفه شناساندن تاریخ و میراث گرانبهای اصفهان را از گذشته تا امروز بر عهده دارد. این مرکز به منظور ساماندهی و هدایت پروژه‌های علمی اصفهان شناسی در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده است.

در واقع مسئولان این مرکز تلاش می‌کنند که در راستای معرفی بیش از پیش جهان‌شهر اصفهان به مردم این شهر و همچنین مردم دیگر نقاط کشور، اقداماتی موثری را عملیاتی کنند.

مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قصد دارد مجموعه چند جلدی کتاب اصفهان را در زمینه تاریخ، جغرافیا و معماری اصفهان به چاپ برساند، این مرکز در فراخوان تدوین کتاب مهلت ارسال چکیده مقالات را ۲۰ مهرماه امسال و آخرین مهلت دریافت اصل مقالات ۳۰ آبان‌ماه اعلام کرده‌است.

اصفهان جلوه‌گاه هنر و زادگاه رجال برجسته

رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به دلایل توجه این مرکز به موضوعاتی از این دست گفت:  یکی از دغدغه‌هایی که در طول فعالیت مرکز اصفهان شناسی، همواره ذهن اندیشمندان این حوزه را به خود معطوف کرده، وجود نداشتن کتابی جامع و منسجم در زمینه اصفهان‌شناسی است.

حمید فرهمند با اشاره به درخواست مردم اصفهان برای معرفی کتاب جامعی در زمینه اصفهان‌شناسی خاطرنشان کرد: متأسفانه کارمندان این مرکز مجبور هستند، مردم را به کتاب‌ها و منابع پراکنده که شاید در دسترس هم نباشند ارجاع دهند؛ با توجه به این موضوع باید در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه “اصفهان شهر تاریخ، جلوه‌گاه هنر، صنعت و زادگاه رجال و شخصیت‌های برجسته در همه عرصه‌ها بوده”، اظهار کرد: مردم پرسشگر این شهر نیازمند مجموعه مکتوبی هستند که بتوانند آن‌طور که شایسته است اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبان مشتاقان قرار دهند.

اصفهان نیازمند منبع جامع اصفهان‌شناسی است

رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه مرکز در راستای تهیه مقالات و کتاب‌های ویژه درباره اصفهان ادامه داد: این مرکز با بهره‌گیری از تحقیقات و دستاوردهای گوناگون، در قالب کتاب و مقاله و با کمک استادان، محققان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه مطالعات اصفهان‌شناسی، به تدوین مجموعه کتاب اصفهان‌شناسی پرداخته است تا بتواند بهترین اطلاعات را به صورت مستند و فشرده برای عموم عرضه کند.

معرفی اصفهان پیش از اسلام تا پایان دوره آل بویه

فرهمند در توضیح این مجموعه کتاب افزود: این کتاب، اصفهان پیش از اسلام تا پایان دوره آل بویه را معرفی می‌کند که شامل اصفهان پیش از اسلام، مقارن ظهور اسلام، در دوران آغازین خلافت عباسی، در دوره آل زیار، در زمان آل بویه و دوران آل کاکویه را است.

اصفهان با این میراث کهن، حق بزرگی بر گردن ایران، مذهب تشیع و انقلاب اسلامی دارد، پس نیازمند توجه بیشتر مسئولان است. مردم این شهر بیشترین تعداد شهدای جنگ تحمیلی را در کشور تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، همچنین باید به نقش اصفهان در بالندگی اقتصاد ایران هم اشاره کرد، این شهر اصفهان در کنار جاذبه‌های مهم گردشگری، کشاورزی، صنعت و تجارت، نبض اقتصاد ملی را در هم دست دارد.

نباید از این نکته غافل شد که تغییرات گسترده صنعتی در کنار رشد روزافزون شهرنشینی و خاصیت مهاجر‌پذیری این شهر سبب بروز آسیب‌ها اجتماعی در این شهر شده است که در کنار پرداختن به مباحث تاریخی و فلسفی این شهر نباید مغفول بماند.

مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، تلاش می‌کند که در این شرایط سخت، گامی مهم در راستای حفظ تاریخ این مرز و بوم و ساماندهی مقالات و کتب مورد نظر در این راستا بردارد.

انتهای پیام/