استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید به مسائل حاشیه نشینی در قالب طرح بازآفرینی به صورت جدی پرداخته شود، گفت: وضعیت مناطق ناهمگون شهری اصفهان در طرح بازآفرینی بررسی می‌شود.

به گزارش حرف شما، رسول زرگرپور در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان که پیرامون گزارش عملکرد اداره کل راه و شهرسازی در زمینه طرح بازآفرینی پایدار شهری در استان صورت گرفت، اظهار داشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی در شهرها بسیار حساس و با اهمیت است و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی ۴ آسیب طلاق، فساد و فحشا، اعتیاد و حاشیه نشینی به عنوان ۴ آسیب اولویت دار از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد، افزود: ایشان تاکید کردند که سران سه قوه به این مسائل به صورت جدی بپردازند و تاکید ایشان باید یک موتور محرکه برای همه مسئولان باشد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه درباره طلاق در شورای فرهنگ عمومی و تقسیم کار ملی فعالیت می‌شود، افزود: موضوع اعتیاد نیز در شورای مبارزه با مواد مخدر استان و در ۵ کمیته پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در مبحث فساد و فحشا نیز چندین برنامه ویژه در امور اجتماعی و فرهنگی و در شورای تامین استان پیگیری می‌شود که نیازمند توجه جدی‌تر به این موضوع است.

زرگرپور به حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: این عنوان فرم فراگیرتر و کاملتری پیدا کرد و در طرح بازآفرینی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شامل ۵ موضوع، بافت فرسوده سکونت‌های غیر رسمی، بافت‌های تاریخی، روستاها و بافت‌های ناهماهنگ است، تصریح کرد: بافت‌های فرسوده از دو، سه دهه پیش مطرح شده است و با توجه به اینکه شهرهای بزرگ بافت‌های فرسوده زیادی دارند طرح‌های متوالی و اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته و در حال حاضر یکی از محورهای طرح بازآفرینی است.

استاندار اصفهان افزود: حاشیه نشینی‌ها بخشی از سکونت‌های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده‌اند و وضعیت خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه بافت‌های تاریخی در طول سال‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: به عنوان نمونه در شهر اصفهان بیش از هزار خانه تاریخی قرار دارد.

زرگرپور بیان کرد: با پیشرفت شهرها و اضافه شدن روستاهای اطراف به شهرها، مناطقی ایجاد شده است که هیچگونه هماهنگی چه از نظر کالبدی و چه فرهنگی با شهرها ندارند.

وی به بافت‌های ناهماهنگ نیز اشاره کرد و افزود: وجود کارخانجات و مناطق ناهمگون شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در طرح باز آفرینی شهری همه این موضوعات دیده شده است و با هم پیگیری می‌شوند و تنها به حاشیه نشینی نمی‌پردازد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در این مباحث تنها به موضوع کالبدی پرداخته نمی‌شود، گفت: تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی سیاسی، اجتماعی، خدماتی و زیربنایی در این طرح دیده شده است.

وی افزود: در قالب بازآفرینی یک ساختار مجهز و کامل پیش بینی شده است و یک ستاد ملی، استانی و شهرستانی دارد و در ستاد استانی ۵ کمیته پیش بینی شده است که وظایف سه کمیته ابلاغ شده است که باید به صورت جدی تر به آن پرداخته شود.

زرگرپور با بیان اینکه برای سه شهرستان اصفهان، خمینی‌شهر و شهرضا طرح‌های مصوب بازآفرینی تهیه شده است، گفت: هر منطقه‌ای که طرح مصوب برای آن منطقه تهیه می‌شود همانند طرح تفصیلی باید همه موارد از قبیل مسائل فرهنگی، بهداشتی، راه و شهرسازی، آموزشی دیده شود و مشارکت جدی‌تر مسئولان مربوطه در این کمیته‌ها ضروری است.

وی  با بیان اینکه در رابطه با طرح بازآفرینی شهری اعتبارات و تسهیلاتی پیش بینی شده است، گفت: این اعتبارات کافی نیست ولی سبب شده است که برخی از طرح‌ها پیشرفت داشته باشد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید به مسائل حاشیه نشینی در قالب طرح بازآفرینی به صورت جدی پرداخته شود، گفت: در کنار آن پیگیری‌هایی نیز در رابطه با طلاق، اعتیاد و فساد و فحشا صورت می‌گیرد تا اولویت‌های اساسی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در استان به حداقل برسد.

انتهای پیام/ تسنیم