سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد با توجه به تصمیم آمریکا برای ارسال تانک به اوکراین، هیچ دلیلی برای مذاکره با «کی‌یف یا اربابان غربی آن» وجود ندارد.

به گزارش فراتحلیل نیوز، همزمان با تشدید درگیری‌های نظامی در جنگ اوکراین و تداوم حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی غرب از کی‌یف، مقام ارشد مسکو مواضع تحریک آمیز آمریکا را محکوم و احتمال مذاکره را رد کرده است.

منابع رسانه‌ای از مسکو خبر دادند که معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که با توجه به تصمیم آمریکا برای ارسال تانک به اوکراین، روسیه هیچ دلیلی برای مذاکره کردن با «کی‌یف یا اربابان غربی آن» نمی‌بیند.

سرگئی ریابکوف در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» روسیه افزود، هیچ کسی در غرب هیچ طرح و ابتکاری جدی برای حل بحران اوکراین ارائه نداده است.

اظهارنظر جدید این مقام مسکو درباره جنگ اوکراین دئر شرایطی مطرح شده که تصمیم اخیر آمریکایی‌ها و متحدانش برای ارسال تانک به اوکراین همچنان خبرساز است.

به دنبال اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال تانک‌های آمریکایی «آبرامز» و آلمانی «لئوپارد»، مقام‌های ارشد اوکراین حالا علنا از غرب می‌خواهند که به اوکراین برای جنگ با روسیه جنگنده بدهند.

«یوری ایگنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه (دیروز) گفت: «کی‌یف انتظار دارد که در نشست بعدی وزیران دفاع ناتو در رامشتاین آلمان، شرکای کی‌یف درباره تامین جنگنده به اوکراین تصمیم گیری کنند».

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» شنبه (۲۸ ژانویه) به نقل از منابعی گزارش داد مقام‌های آمریکایی بی سر و صدا به وزارت دفاع فشار می‌آورند که برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین چراغ سبز نشان دهد. تاکنون به رغم درخواست‌های مکرر اوکراین، هیچ کشوری هواپیماهای جنگی مدرن ساخت غرب برای کی‌یف ارسال نکرده است.

به گفته یک مقام پنتاگون و دو منبع دیگر آشنا به موضوع که با این رسانه آمریکایی مصاحبه کردند، کارزار داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال هواپیما به اوکراین شتاب گرفته است. طبق این گزارش، خوشبینی تا حدی در پی تصمیم اخیر برای ارسال تانک‌های آبرامز ام۱ و سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف افزایش یافته است.

یک منبع پولیتیکو گفت ممکن است چند هفته طول بکشد تا آمریکا درباره ارسال جنگنده‌های خود به اوکراین یا تایید صادرات مجدد اف-۱۶ از سایر کشورها تصمیم بگیرد.